פעילויות חדשות של הרב תחומי עמל: "קו האלימות" ו"מעגלי שיח"

תלמידי ישראל חזרו אמנם לספסל הלימודים, אולם נראה כי אותות התקופה שעברה על התלמידים והמורים בצל הקורונה והסגרים שהיא הביאה עימה, הותירה ברבים סימנים שבאו לידי ביטוי בקשיים רבים וביניהם בעיות משמעת ואלימות הן פיזית והן מילולית שמתרחשים לאחרונה בתדירות שמעבר לרגיל.
החברה הישראלית מתמודדת עם אלימות שפנים רבות לה, אשר התרחבה והתעצמה בתקופת הקורונה ולאחריה. מערכת החינוך מתמודדת עם גילויים קשים של אלימות בקרב הילדים ובני הנוער, אלימות מילולית ואלימות פיזית.
בנוסף בתקופת הקורונה שהביאה עמה סגרים, למידה בלתי סדירה, בידוד חברתי ועוד, כל אלו יצרו קשיים חברתיים ורגשיים בקרב מורים ותלמידים כאחד.
רשת עמל שמה לה למטרה לתת מענה לקשיים אלו. ראשית לצורך של אנשי החינוך, מנהלים ומורים, בדרכי התמודדות עם תופעת האלימות. שנית לצורך של אנשי החינוך, מנהלים ומורים בדרכי התמודדות עם הבעיות הרגשיות והחברתיות.
שני מהלכים פדגוגיים ייחודיים ומקוריים עומדים במרכז הפעילות של רשת עמל.
1. סדנה בשם "קו האלימות" שייחודה הוא בגישה שאינה מטיפה אלא מיועדת לעודד את השיח עם "השוטר הפנימי" .
2. "מעגלי שיח" שייחודם בהתבוננות פנימית , שיתוף קבוצתי ופעילות של מעגל השיח על נושאים שבהם חזרו ולא חזרו הצוות והתלמידים לשגרה.

איפה עובר הקו?

במסגרת הסדנה "קו האלימות", נמתח בכיתה סרט פלסטיק אשר חוצה אותה לשתיים, כאשר התלמידים מתבקשים לבחור צד בהתאם לסיטואציות שונות שמוצגות בפניהם. כל אחת מהסיטואציות מציגה במונולוג קצר "סיפור מהחיים" ולאחר מכן מתקיים דיון אמיץ בשאלות מורכבות: מה זו בכלל אלימות ? האם יש אלימות מוצדקת? איפה עובר הקו? איך מבדילים בין אלימות ללא אלימות? כיצד אנחנו שולטים בה? ולמה חשוב לנהל שיחות עם "השוטר הפנימי" ?
בבית הספר הרב תחומי עמל למדעים ואמנויות נהריה, ניסו לענות על שאלות אלו במסגרת הסדנה, שהתקיימה בכל השכבות והכיתות במקביל. עינת יונש, מחנכת ורכזת חברתית בבית הספר: "בחרנו להתמקד בנושא האלימות, כיוון שלצערנו, זה משהו שקיים בחברה שלנו. ביום יום אנחנו מדברים עם התלמידים שלנו על הסתה למשל, אבל פחות על הפרקטיקה ועל סיטואציות יומיומיות כגון דחיפות, סטירות, מריבות בין חברים, בין בני זוג, אלימות מילולית וכדומה. הסדנה הייתה לא שגרתית ולדעתי הושגו תוצאות נפלאות – הצלחה מבחינתי היא גם אכפתיות, חוסר אדישות, כלומר אם זה יהיה השיח, האלימות בחברה תרד, ואפשר לדבר על תחילה של התחברות".

 

שיח ודיון פורה

יואב תמר, תלמיד כיתה י"א משתף: "הפעילות הייתה מאוד נחמדה, הועלו כל מיני סיטואציות שהתשובה עליהן היא לא שחור או לבן, כך שזה היה מעניין לשמוע דעות שונות. אמנם בכיתה שלי אין כל כך אלימות, אבל הפעילות באמת גרמה לשיח ודיון ופורה, שאני חושב שיכול להשפיע גם הלאה, בחיי היומיום שלנו בבית הספר ומחוצה לו".
גם נוי, תלמידת כיתה י' משתפת: "הסדנה הייתה מעולה, גם מבחינת תכנון וגם מבחינת תוכן. לכל אחד הייתה דעה שונה וזה היה חשוב. אני חושבת שכל אחד הבין משהו על עצמו או על הסיטואציה, האם זו אלימות או לא? דיברנו על הישראלי המכוער למשל, האם זה לגיטימי לדחוף אישה קשישה בתור לאוטובוס אם ממהרים? התחדדה ההבנה שזה לא מוצדק בכלל. לאחר הסדנה המשכנו לדבר ולדון על זה, מה שמראה שהנושא מדבר אלינו ובכלל מראה שזה עובד. לצערי בכל מקום יש אלימות, אנשים לפעמים סתם זורקים מילים לאוויר, ולדעתי זה נובע מחוסר תקשורת או חוסר היכרות אחד עם השני" היא מוסיפה "יש צורך בסדנאות נוספות מסוג זה, סדנאות שמדברות על סוגיות של היומיום, פעילויות שמגבשות."

מנכ"ל קבוצת הרב תחומי עמל עו"ד רוית דום עיני: לצד הטיפול הממוקד שלנו בחיזוק החוסן הרגשי והחברתי של התלמידים וצוותי ההוראה, אנחנו שמים דגש על קידום המוגנות ומניעת אלימות

מנכ"ל קבוצת הרב תחומי עמל עו"ד רוית דום עיני: "הסדנאות הייחודיות שלנו הן במסגרת מדיניות הרשת, שבה אחד הדגשים העיקריים הוא מתן מענה מקצועי רגשי ממוקד לתלמידים החווים קשיים רגשיים וחברתיים עם החזרה ללימודים בצל הקורונה. אנחנו מפעילים תוכניות והפעלות רגשיות לתלמידי בתי הספר ומעניקים סיוע ותמיכה רגשית בעזרת אנשי מקצוע לעובדי מינהל ומורים החווים קשיים ומצוקות. לצד הטיפול הממוקד שלנו בחיזוק החוסן הרגשי והחברתי של התלמידים וצוותי ההוראה, אנחנו שמים דגש על קידום המוגנות, מניעת אלימות ובריונות במוסדות החינוך ובמרחב הוירטואלי, ומפעילים תוכניות מיוחדות בבתי הספר מתוך ראייה רשתית של חשיבות עקרון הערבות ההדדית".
שאול וייגרט, מנהל תחום חינוך ערכי – חברתי ברשת עמל: "הסדנה 'קו האלימות' מביאה למעשה את השטח אל התלמידים, נוגעת במקרים אותנטיים עבורם – מקרים ששמים את הקלפים על השולחן בהקשר לאלימות מילולית ואלימות פיזית, וזה דבר מבורך. התלמידים שיתפו פעולה בצורה נפלאה, וישנם משובים טובים. בימים הללו אנחנו נמצאים בתהליך חשיפה של הסדנה לצוותים חינוכיים בשאר בתי הספר שלנו".