למידה במרחבי החיים – Mooc – קורס אונליין

Life Wide Learning מבית היוצר של המעבדה הבינלאומית לחדשנות של רשת עמל, מחזור ראשון

 * דוגמאות מעוררות השראה * מודל ששת הצעדים * תהליך החקר * התוצר הסופי * הערכה ומשוב *


 

מדוע מורים ותלמידים נשארים בבית כדי ללמד וללמוד, כשהיו יכולים לצאת החוצה ולקיים אינטראקציה עם הקהילה והסביבה בבית הספר? שייקספיר אמר, "כל העולם במה, וכל הגברים והנשים בסך הכל שחקנים". אנו טוענים – העולם הוא כיתה וכולנו תלמידים.

שלום!
אנו מורים מרשת החינוך עמל בישראל. לרשת שלנו כמאה מוסדות חינוך ברחבי הארץ, כולל בתי ספר תיכוניים, חטיבות ביניים ומכללות, עם הרשמה כוללת של למעלה מ- 40,000 תלמידים. עמל מונעת על ידי חזון של חדשנות ויזמות, והיא מתפתחת ומתנסה בכלים, פדגוגיות ומתודות חדשות על בסיס קבוע. היום אנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו למסע מרגש במרחבי החיים. המסע מתחיל בקורס המקוון שלנו בנושא למידה מבוססת מיקום וקהילה, ולכן קראנו לו – "למידה במרחבי החיים".

במהלך הקורס שלנו תגלו כיצד ללמד את התלמידים שלכם באמצעות הרחובות, הבתים, השכונות ובעיקר סיפורי האנשים. כשאנו בוחנים את העולם באמצעות מרחבי החיים, נוכל לגלות את ההיסטוריה, הידע, הסיפורים והתרבות הבלתי נראים של סביבתנו הקרובה, תוך שימוש בטכנולוגיה פשוטה שיש לכל אחד בסלולרי/טאבלט. הלומדים ייחשפו לסיפורי הקהילה שלהם, להיסטוריה של העיר ואפילו להיסטוריה המשפחתית שלהם.

כפי שתראו, במודל פשוט ויעיל בן שישה צעדים, יחקרו התלמידים שלכם את ההיסטוריה של הקהילה, יחזירו לתושבים את הסיפורים הבלתי נראים שנשכחו, ינגישו את הקולות האילמים וגישו אותם כתרומה לקהילה. על ידי מתן קול לדברים הסמוים מן העין במרחב הציבורי, תהיה לכם הזדמנות להשפיע באופן אישי על הקהילה עצמה, ולאפשר ביטוי לקולות מהשטח – תהליך שכיוונו מלמטה למעלה; תוכן התלמידים מסתנן למרחב הציבורי העירוני. התלמידים יגלו את כולותיהם להשפיע על האינטראקציה האורבנית ולקיים בה שיח הדדי. סוג זה של למידה לא רק מטפח את תחושת השייכות של התלמידים לבית הספר ולעיר שלהם, אלא מעורר בהם גאווה שהצליחו להחזיר דבר בעל ערך לקהילה. ואיזה קולות סמויים מעוררת בכם העיר שלכם ? בואו נחקור את זה ביחד!


פרק 1 – דוגמאות של למידה במרחבי החיים 

שייקספיר אמר – העולם הוא במה וכולנו שחקנים. אנחנו טוענים – העולם הוא כיתה וכולנו תלמידים. באמצעות הקורס שלנו, תלמדו באמצעות רחובות, בתים, שכונות וסיפורים מרתקים מהקהילה המקומית שסובבת את היישוב שלכם, תוך שימוש בכלים דיגיטליים שיתופיים. אנו קוראים לזה למידה במרחבי החיים האמיתיים. בפרק זה, נציג לכם רציונל ודוגמאות מעוררות השראה מרחבי הרשת

 

 


פרק 2 – צעדים מעשיים בכיתה

מהם הצעדים המעשיים הדרושים? בפרק הקודם, הדגמנו את הקונספט של "למידה במרחבי החיים", והצגנו דוגמאות מעוררות השראה מהנעשה ברחבי עמל. סיימנו עם משימת חקר קטנה על המקום שבו תרצו להתמקד. כעת, נציג בפניכם את "מודל ששת הצעדים" שפיתחנו, שיעזור לכם לממש פרויקט למידה מבוססת מיקום. ראשית, נצפה בוידאו קצר, שמספק סיקור חי על תהליך החקר של אחת הקבוצות שלנו בצפת, ולאחר מכן נסביר בפירוט את כל אחד מששת הצעדים.
סרטון זה מתמקד בארבעת הצעדים הראשונים:
צעד 1בחירת המקום
צעד 2בדיקה ותכנון ראשוניים
צעד 3חקר
צעד 4עיבוד מידע

פרק 3 – הפקת התוצר

בואו נתחיל… כיצד עושים זאת? בחלק זה נתמקד בחלק מהתוצרים האפשריים של "למידה במרחבי החיים". חלק 2 של המדריך למשתמש, עוסק במגוון מרתק של תוצרי המיזם, הנשען על דוגמאות מעוררות השראה וניסיון המורים מהשטח

סרטון זה מתמקד בצעד 5הכנת התוצר הסופי

 

 


פרק 4 – הערכה ומשוב
בחלק זה, נבקש להעמיק בהערכה, במדידה ובמשוב של תלמידים ומורים העוסקים בלמידה רב-תחומית, הנשענת על מיומנויות מגוונות ואינטיליגנציות מסוגים שונים.

סרטון זה מתמקד בצעד 6הערכה ומשוב

 

 

 

חברי הנבחרת: סיגל אלמי-מלמן, חגי גפן, מעיין נלסון, נורית דקלו, עמוס רבן, שי ניסן, אור מנחם
הובלת הנבחרת, עריכת תוכן וניהול פרויקט: רפאלה בלס