שלום מורים יקרים, אני שאול וייגרט, מנהל החינוך הערכי חברתי רשת עמל,
אשמח לסחוף אתכם איתי לסדנה פילוסופית על אתיקה ובינה מלאכותית!

שאלון הטריוויה שעניתם עליו כעת, מציג התייחסויות שונות לעתיד האינטראקציה בין הבינה המלאכותית לבני האדם.
חשבו, איפה אתם מוצאים את עצמכם במנעד שבין העמדות השונות?
שאלה 1
בניתי מכשיר שעושה שימוש בבינה מלאכותית.
מה האחריות שלי ומה האחריות של המכשיר ?
מי שבונה הוא האחראי ( ברור וקל )
שאלה 2
אחרי שנה של נסיעת מכונית אוטונומית ברחובות גוש דן, היא עשתה תאונה ברחוב "זהו זה" בבת ים.
של מי האחריות ? האם זו אותה אחריות כמו בשאלה הראשונה ?
עקרונית זה לא שונה אבל קצת יותר מסובך. בינה מלאכותית לעומת ברקסים של אוטו רגיל שיוצא מהמפעל, אינה קופאת בזמן. יתכן שהיא "לומדת את הנהג", לומדת את הכביש או מלמדת את עצמה לעבור לא נכון בכביש,- לדוגמה אם בטיפול במוסך אדם זדוני יעביר מכונית אוטונומית הלוך וחזור על תמונה של אדם על הכביש – כשהמכונית תצא מהמוסך – היא תהיה מכונית דורסת. דוגמה נוספת – לימדו מכונית בארה"ב כך: "פניה ימינה באדום מותרת!" . הביאו אותה לישראל, וכאן אין כאן חוק כזה. מי אחראי ? מי שתכנן ? היבואן?