תקופת הקורונה לימדה אותנו שבית הספר אינו המקום היחיד שבו ניתן לבצע למידה עם התלמידים, אך מהר מאד הובן שהזום לבדו אינו מהווה תחליף הולם. דמיינו לעצמכם זמני שגרה, שבהם ניתן ללמוד בכל מקום,בכל שעה, בקבוצות קטנות, בליווי מורה… למידה שאינה מתמקדת בפתרון בעיות באותו הרגע ממש – אלא מתייחסת לכל המכלול – לפני, בזמן, ו…אחרי – כאל מקשה אחת! למידה שמשלבת סקרנות, יזמות, אמנות וכבוד לסביבה כערכים מרכזיים. כן אצלנו ברשת עמל עושים את זה אחרת.
ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"ל פדגוגיה: ״כשאנו בעמל מדברים על למידה היברידית אנו רואים לנגד עינינו יותר מאפשרות בינארית פשוטה של "בית / כיתה". אנו מובילים למידה במרחבי החיים במלוא מובן המושג: במוזיאונים, בתעשייה, באומנות רחוב, במתחמי ספורט, בשווקים, וירטואלית או פיזית .כפי שאנו אומרים ברשת עמל – "כל העולם כיתה". בראשית התהליך אנו מקנים למורים שלנו מיומנויות ללמד בדרכים יצירתיות במרחבים מגוונים. מיומנויות אלה משתבחות בתקופת הקורונה, אך הן יתעצמו ויבואו לידי ביטו גם לאחריה״.
איך נולד הפרויקט?
חגית רימוך, הממונה על בתי הספר הטכנולוגיים :"עוד בישיבת ההיערכות שלנו לשנת הלימודים הנוכחית, כשבנות המו"פ של עמל – רעות שני מידד מנהלת תחום חדשנות ורפאלה בלס – מנהלת פיתוח תוכן ופרויקטים – הציגו בפנינו, אנשי הפדגוגיה, את המודלים של "פדגוגיה מוטת עתיד" שעסקו בתרחישים שונים של למידה היברידית – החלטתי מיד ליישם פיילוט כזה על בתי הספר הטכנולוגיים". ואכן על בסיס הניסיון המוצלח והמוכח של מו"פ עמל בפיתוח מודל "למידה במרחבי החיים" שהחל כבר לפני ארבע שנים, התאמנו אותו למציאות המשתנה והוספנו לו אלמנט היברידי. רוצים לדעת כיצד? בבקשה
בתי הספר שנבחרו לפיילוט: אנרג'יטק חברת החשמל, עמל טק אין, עמל יעד אשדוד, עמל נצרת ועמל רמת דוד, נבנה רציונל מפורט, וצוותי ההוראה קיבלו השתלמות מרוכזת בהובלת רפאלה ורעות בחודשי הקיץ, נחשפו למקבץ כלים דיגיטליים מושכי לב, התנסו בעצמם ביישום הרעיון, התאימו אותו כל בית ספר לתכניו ולהתמחותו, ומרחיבים עד היום, ביצירתיות רבה את הפרויקט לכיוונים נוספים.
איך ניתן ליישם רעיון יפה שכולו מושך למרחבים פתוחים – בזמן סגר ?
"תתפלאו", אומרת חגית," אך אין גבול ליצירתיות ולרעיונות. כבר בזמן התכנון הועלו תרחישים אפשריים שונים עם המורים והחלטנו שבזמן סגר הדוק – נעבור לטיולי 360 באמצעות המחשב, וגם כאן כמובן ניישם את עיקרון הרצף – "לפני (היערכות), בזמן (למידה), ואחרי (תיעוד)". כל בתי הספר קיבלו קווסט חדשני בכלי 360 של גוגל על שביל ישראל, בהדרכת אונליין צמודה של עומר יורשנסקי, אשר עודדה אותם להתחרות באמצעות חידות ופעילות חוויתית ובתוך כך להתקדם בשביל. היתה זו פעילות גיבוש רוחבית שעוררה התלהבות וחשק רב. התלמידים כרגע בעיצומו של הפרויקט, כשהמציאות מסביב דינמית, נזילה מיום ליום, יחד עם זאת – הם מצליחים להכין סרטונים,פרזנטציות,לומדים מיומניות דיגיטאליות-קנווה,סוואי ואפילו גניאלי, ומעוררים את סקרנותם הטבעית לחקור את סביבתם הקרובה והרחוקה גם יחד. להלן מספר דוגמאות:
עמל אנרג'יטק חברת החשמל, בהובלת ענבל הופמן, משה פקלר ודניאל איסטומין – ניצלו את ההפוגות בין הסגרים ויצאו לסיור גרפיקטי לאורך כיכר העצמאות בנתניה. שם יצרו ציורי אווירה מקוריים, והמשיכו לעסוק בהם באמצעות כלים טכנולוגיים בזמן הסגר. הקבוצה שיכללה לשיא את נושא הסיורים הוירטואליים מהמחשב – כאשר סיירו באיסלנד, יפן, מנהטן, למדו על ארמון בקינגהם ועוד, והעבירו על כך הרצאות לכיתתם. ומספר תלמיד כיתה יוד הוד מהואדב: "השיעורים היו עד כה מעניינים, כייפים ומעשירים. הם מעניקים לנו ידע נוסף שלא היינו מגיעים אליו בעצמנו ומרגלים אותנו בכלים שונים – כמו למשל בסיורי גוגל. אני חושב שצריך להרחיב אותם לשכבות נוספות!"
עמל טק-אין, בהובלת חיים בן מוחה, לימור אברהם, עינב גפן ושלומית סעדי, הצליחו לנצל את ההפוגה בין הסגרים לטובת מפגשי טיסנאות ופיתוח מנהיגות על פי בחירתם של התלמידים
תלמידי עמל יעד אשדוד, בהובלת אביבה בודני, ירדנה בוכריס, נטלי זוזל, בטי חזן ועינב ארז, הכינו שלל פעילויות והביאו אותם לידי ביטוי בסוואי מרוכז שקראו לו בחיבה – המוזיאון
עמל נצרת, בהובלת מונא ניג'ם ומג'די עיסא, עסקו בעיקר בחיי הבדואים בנגב, אזור שבו גילו עניין מיוחד, דווקא בשל מיקומם בצפון. הם בנו יחד עם עומר משביל ישראל סט חידות מיוחדות שהותאמו בעבורם במיוחד, תרגמו אותם לערבית ולמדו על המנהגים והמסורת הבדואית תוך כדי טיול ב 360.
קמפוס עמל רמת דוד בהובלת נועה יעיש, מיכאל קנטי, חנה אסקלסקי, מוטי אליהו בחר ב"גניאלי" לייצוג מפת הסדנאות הבית ספרית – תלמידים ותיקים הכינו את התוכן ליום שיווק וחשיפה לתלמידים חדשים, (המיזם בתהליך) . חנה: "למידה במרחבי החיים הכניסה חדוות יצירה ,אהבה והמון יצרתיות והכי חשוב השראה מהצוות ומתלמידים".
חגית רימוך הממונה על בתי הספר הטכנולוגיים: "האמנתי בפרוייקט למידה במרחבי החיים כבר מראשיתו, ולכן היה חשוב לנו להטמיע אותו בבתי הספר הטכנולוגיים,מדובר בלמידה חדשנית,למידה בה התלמיד פעיל, יוזם, ומרחיב את אופקיו במרחבים מסוגים שונים מחוץ לגבולות בית הספר ולעתים גם מחוץ לגבולות הקהילה. בנוסף לכך, היה חשוב לנו להטמיע כלים טכנולוגיים מגוונים ומיומנויות של שיווק, שכנוע וביטחון בעמידה מול קהל. התחלנו אמנם בפיילוט בחמישה בתי ספר, אולם הכוונה להרחיב את הפרוייקט ביתר בתי הספר של הרשת. אבקש לאחל מכאן יישר כוח גדול לכל העושים במלאכה, במיוחד לרפאלה ולרעות, אשר מובילות יחד את הפרוייקט תוך מתן מנטורינג והדרכה שוטפת במהלך כל השנה!"