פרויקט PBL בביולוגיה חטיבה עליונה
רויטל נאמן יהל
הדרכה וליווי : עדי וינציה
תיכון רב תחומי ליידי דייויס עמל תל אביב 2016
למידה משמעותית היא מסוג הדברים שאתה שואל את עצמך כמורה מה כבר ניתן לחדש לי ? האם עד כה הלמידה שלי לא היתה משמעותית עבור התלמידים שלי ? כיצד יכול מורה וירטואוז ככל שיהיה להוביל את התלמידים שלו לצאת לחוויה מסוג אחר שתרגש אותם ותגרום להם לחשוב קצת יותר מעבר לחומר הנלמד בכיתה.
מהי הדרך הנכונה והטובה ביותר לעשות את זה ? למעשה אין לנו תשובה אחת . כמי שמחוברים לתכנית הלימודים וחרב הבגרויות מונחת עלינו ועל תלמידינו אין לנו ממש את האפשרות ללכת ולחפש דרכי לימוד אחרות . מרבית המורים נאנחים כל הזמן על חוסר הזמן והספק החומר הגדול ששום אפשרות לפרויקטים עומדת על הפרק.
השינוי חייב להגיע מהמורים בכיתות , מורה מנוסה מבין ש"אין לי זמן" זה שאלה של סדר עדיפויות , מה אנו רוצים להעניק לתלמידים שלנו ? ידע ותו לא ? או שמא נרצה להקנות לתלמידים שלנו מיומנויות , עולם של ערכים, הרגלי תודעה ולב ? לכל הדברים הללו צריך מורה אמיץ, כזה שלא מפחד משינוי , כזה ששגרת הלימודים לא עושה לא טוב, מורה שיש לו את התשוקה ולא מפחד לומר לתלמידים שלו שאת הידע הם יכולים לקרוא בספרי הלימוד ובשאר מקורות המידע אבל יש לו כל כך הרבה להציע מעבר.
במסגרת ההטמעה של למידה מבוססת פרויקטים (PBL) במגמת הביולוגיה בחטיבה העליונה, השאיפה היה להוביל את התלמידים לחשוב: כיצד נוכל להשפיע על העולם?
נקודת המוצא שלנו כמורים חייבת להיות כל העת שלידע אין משמעות אם התלמיד בכיתה לא מנסה לעשות תנועה קדימה עם הידע שצבר בכיתה. הרעיון הבסיסי היה ליצור פרויקט שבו אתה מאפשר ללומד לקחת ידע ולתרגם אותו לעשייה. אנו כמורים יכולים להיות אלו שמעניקים לתלמידים שלנו את היכולת לתרגם ידע לטיפוח עמדה אישית עשירה. כל הרעיון לייצר שאלות פוריות או בשם אחר שלהם שאלות מניעות למידה . שאלה מניעה טובה היא כזו מציגה בפני התלמידים דילמות מהעולם האמיתי. היא מעלה בעיות שבאמת מעניינות אותם ושהם באמת ירצו לעסוק ולחקור אודותיהם. השאלה מניעה אותם לדון, לשאול ולחקור, והיא צריכה לקדם אותם לכיוון תוצר או פתרון משותף. בדרך זו הלומד הופך להיות בעל הכוונה עצמית וכישורי חשיבה מסדר גבוה.
הנושא אותו בחרנו להטמיע דרך הוראה זו הוא: התא. מתוך תכנית הלימודים לשכבת י'א לבגרות התמקדנו בתת נושא: הבנת מנגנוני בקרה בתא. מאחר וזהו נושא מאוד מופשט ולא קל ללמידה חיפשנו דרך שתאפשר לנו לגרום לתלמידים להבין את הבקרה על מגנונים אלה בצורה מוחשית, ברורה וקרובה לעולם שלהם . הבחירה בחקר סוגי סרטן היתה מאותה נקודת הבנה בסיסית שחלק גדול מסוגי הסרטן נגרמים בשל שיבוש הנגרם באזור מסוים בדנא המוביל ליצירת חלבון פגום אשר חולש על כמה תפקודים בתא ובגוף השלם בין היתר יכול לגרום להתפתחות של סוגי סרטן שונים.
1 עדי ויניצה- מדריכה ומלווה פרויקטים מכון דמוקרטי 2 – רכזת ביולוגיה בתיכון רב תחומי ליידי דייויס עמל תל אביב
השאלה הפוריה היתה : האם הסרטן הוא בלתי נמנע? והרעיון היה לקחת את העיסוק של הסרטן ממקום פסיבי של בדלנות למקום שאין זו גזירות גורל אלא אפשר וניתן לעשות הרבה כדי למנוע את התפרצותה של המחלה באדם. ההחלטה היתה שהתלמידים יבינו שהאחריות היא בידיים שלהם ועצם העיסוק במחלה תגרום לעלייה במודעות למחלה בישראל. החשיבה לגבי התוצר הסופי היתה צריכה להיות כזו שתצא מגבולות הכיתה ובית הספר ותפנה לקהילה. התוצר הסופי הנבחר היה קמפיין למחלת הסרטן במטרה להעלות את המודעות למחלה בישראל הן מבחינת דרכי טיפול קיימות והן מבחינת מניעת התפרצות המחלה. למעשה , החיבור בין השאלה המניעה לתוצר הסופי של הפרויקט היא מניעה את התלמידים. התשוקה של המורה בכיתה הוא הקטר של הפרויקט המניע את מנוע הלמידה בקרב התלמידים בכיתה. החיבור בין השאלה והתוצר הוא לנצח הפרשנות החד פעמית ואישית לשאלה. התשובה שלנו לשאלה היא תמיד אחרת כי אנו אנשים אחרים ולכן ברור היה שכל קבוצה תקח את התוצר למקום אחר ותתן את הפרשנות האישית שלה לבניית הקמפיין לסוג הסרטן.
ב- 4/2 מצוין יום הסרטן הבינלאומי ברחבי העולם וביום זה תלמידי מגמת הביולוגיה הציגו הן בבית הספר לכלל התלמידים ולקהילה את התוצרים של החקר שלהם שכולל פוסטר מדעי של המחלה והקמפיין שבנו להעלאת המודעות למחלה ולשינוי אורח חיים או בדיקה לגילוי מוקדם של המחלה אשר יכולה להציל חיים . התלמידים התחלקו לצוותים כאשר כל קבוצה חקרה סוג סרטן אחר: מוח, ריאות ,כבד, דם שחלות , רחם ועוד. . . החקר כלל קריאת מאמרים מדעיים, חיפוש מושכל באינטרנט וראיונות עם אנשי מקצוע. כל הפעילות בוצעה בשלבים כאשר הועלה לקבוצת הפייסבוק הסגורה משימה אחת מתוך שלבי העבודה. התלמידים עבדו בצוותים וחיפשו תשובות לשאלות החקר והעלו את התשובות כפוסטים. הפעילות כללה חקר של המחלה שאותו התלמיד מבצע ומציג כמסמך ובמקביל בניית קמפיין לציבור הרחב. הליווי לקמפיין נשעה בשיתוף עם איש תקשורת אשר סייע לתלמידים לדעת כיצד בונים קמפיין וכיצד מגדירים מטרות. בכדי לשדרג את התוצר החלטנו לחשוף את התלמידים לשימוש באייפדים לבנית הקמפיין המצולם . התלמידים למדו כיצד לצלם ולערוך סרטים בשימוש באפליקציית באייפדים ולאחר מכן צילמו והסריטו את הקמפיינים שלהם. כל הקמפיינים הועלו לרשת. במקביל לכל העשייה בכיתה התלמידים קיימו יום התרמה למען הקהילה בחיבור לעמותת "חיים"– לילדים חולי סרטן בישראל במטרה לגייס סכום כסף שנתרם למען העמותה. כמו כן התלמידים הרצו לכלל תלמידי השכבה בבית הספר בשבוע הסרטן הבינלאומי את התוצרים של הקמפיין שלהם וספרו על הגילויים האחרונים מהמחקר שנעשה היום לגבי המחלה אותה חקרו.
ביום הסרטן הבינלאומי חצר בית הספר הפכה ליריד. התלמידים מכרו דברי מאפה ושתייה שכל הכספים נאספו למען עמותת "חיים" למען ילדים חולי סרטן בישראל. בתום יום הלימודים יצאו התלמידים למרכז מסחרי בסמוך לבית הספר יחד עם התערוכה והמשכו בהפצת המידע לכלל האוכלוסיה והמשך גיוס הכספים למען עמותת חיים. ההתרגשות היתה גדולה וכל התלמידים התגייסו לעמוד ולספר לקהל על התובנות שלהם מהחקר.
בסיומה של העבודה על הפרויקט קיימנו ערב הצגת תוצרים בפני ההורים של כל תלמידי המגמה. היה זה ערב מרגש וחשוב שעבור חלק גדול מאוד היתה זו הפעם הראשונה שההורים היו מעורבים בכל תהליך החקר אותו קיימנו התלמידים. בערב זה קיימנו תערוכה של תוצרי הלמידה והחקר של התלמידים. הוצגו הקמפיינים של התלמידים לסוגי הסרטן השונים. ערב מסכם זה הוא שלב חשוב מאוד בתהליך למידה מבוססת פרויקטים. התלמידים ידעו כבר בתחילה שיתקיים אירוע כזה ולכן ההתייחסות שלהם היתה אחרת, משהו השתנה אצלם כי הם הבינו שהם ישאלו שאלות ויצטרכו לתת מענה והסברים לקהל הרב שיבוא לראות את תוצרי החקר שלהם .
העצמתו של התלמיד ומתן האחריות ללומד בכיתה ומחוצה לה היא זו שגרמה לו לדיסוננס שהוביל אותו לחקר אמיתי על כל שלביו ומאפייניו. הלמידה אצלו הפכה להיות עמוקה טובה ומשמעותית יותר. כמורים , היה לנו חשוב לאפשר לתלמידים לבצע חקר על ידי מתן כלים שאיתם הם פרצו את מסגרת הכיתה ובית הספר חקרו, גילו וחשבו על דרכי פתרון עצמאיים. האתגר הגדול ביותר בפרויקט מסוג זה הוא היכולת להוביל לשינוי אמיתי אל התלמיד. פרויקט מסוג זה מחזק את הקשר בין המורה לבין התלמידים בכיתה וזה נעשה על ידי קיומו של דיאלוג מתמשך ומעמיק בכל שלבי החקר. המורה מאפשר לתלמיד בכיתה ביטוי מגוון של יכולותיו מעבר לתחום הדעת אותו הוא מלמד בכיתה. במהלך פרויקט כזה התלמיד לומד להעריך את היכולות שלו, לומד להאמין בעצמו. בסיכום הרפקלציה שכתבו התלמידים עלה באופן בולט ההבנה בקרב התלמידים שיש להם כוח עצום לבנות סדר חברתי חדש, לקחת אחריות על עצמם ועל החברה בה הם חיים. בדרך הוראה זו ההירתמות של התלמיד ללמידה משפרת לא רק את היותו אדם טוב יותר, אכפתי ובעל מודעות חברתית גבוהה אלא מקדמת אותו ללמידה טובה יותר בכל תחומי החיים.