פרויקט PBL צוות מורי ניו מדיה ותקשורת
אביחי כהן, מעיין נלסון
הדרכה וליווי : רויטל נאמן יהל
תיכון רב תחומי עמל ב' פתח תקווה 2017
"אף אחד לא יכול לגרום לך להרגיש נחותה ללא הסכמתך", אלינור רוזוולט
כיצד ייתכן שאף שר חינוך בישראל לא השכיל להטמיע לתוך תוכנית הלימודים את המקצוע מגדר ומעמד הנשים בישראל ובעולם? מקצוע שיש בו הקצאת סל שעות מוסדר במערכת, מסלולים להכשרת מורים, סילבוס מתוכנן ומסודר שבוחן את כברת הדרך שעשו נשים והשינוי במעמדן של נשים מהמאה ה- 17 ועד היום, המאה ה- 21 במגוון תחומים.
יוזמות כאלה ואחרות שכן נעשו על ידי משרד החינוך היו יוזמות שוליות אשר הועברו בתום ימי הלימוד או במהלך שיעורי חינוך ולא היו כחלק אינטגרלי ממקצועות הלימוד המגוונים הנלמדים בבתי הספר ופותחו במטרה להעמיק את הלמידה בנושא שוויון מגדרי ונשים פורצות דרך מכל מוצא, מfל מדינה ובכל תחום. מדי יום ביומו אנו שומעים על עשייה של נשים מעוררות השראה שכבשו כל יעד וכל פסגה אפשרית. נשים שמפלסות דרך, בונות, יוצרות, יוזמות, מחדשות ומצטיינות בכל תחום שהוא. אין שום התייחסות לכברת הדרך שעשו נשים , למעשים שחוללו לשינוי העמדות והתפיסות שכבר נעשו והתרחשו ועוד עתידיים להתרחש בישראל ובעולם . עד מתי נשים יעמדו מנגד ויתלוננו , ויזעקו ויתפללו לשינוי מבלי שאף שר חינוך יקצה תוכנית לימודים שכל כולה על טהרת הפמיניזם , מעמד האישה , זכויות הנשים ואפלייה על רקע מגדרי.
אנו כאנשי חינוך החלטנו לעשות מעשה, במגמת הניו מדיה בבית הספר הרב תחומי עמל ב' בו לומדים ומתחנכים תלמידי ותלמידות שהם דור ההנהגה המוביל של מדינת ישראל את כל הנושא של התנועה הפמניסטית מאז והיום היום , זכויות נשים , מודלים מעוררים השראה של נשים שפרצו את תקרת הזכוכית בכל מיני היבטים ומובנים החל במדע, ספורט, פוליטיקה , תרבות ,צבא ועוד.
כשקיבלנו את המנדט ממנהלת בית הספר, הגב' סיגל רוזן , לאפשר למידה משמעותית בכיתות שאנו מלמדים לבחינות הבגרות , החלטנו להרחיב את היריעה של הנלמד בכיתה ולא רק להתבסס על הסילבוס לבגרות, בכדי ליצור את הלמידה המשמעותית שמדברים עליה רבות היה לנו ברור שהנושא הנלמד חייב להיות נושא אותנטי הרלוונטית לחייהם של התלמידים . הבחירה בסוגיית מעמד האישה נבעה מהעליהום התקשורתי שנעשה בתחילת השנה סביב כל נושא סוגיות הדרת נשים בצה"ל, פליטות פה של מפקדי צבא לשעבר (גנרלים) שנשים לא יכולות לחלוק טנק עם גברים ובטח לבטח שלא לצאת למלחמה וכי מקומן במטבח. קיבלנו החלטה אמיצה שאנו מעצבים את תכנית הלמידה שלנו במידה ידנו על פי נטיות ליבנו בכדי לאפשר לתלמידים ולתלמידות שלנו ללמוד מהי אותה כברת דרך שעשו נשים במאות האחרונות מה היה מעמדן אז ומהו השינוי שעוד יתרחש במעמדן בעתיד והכל תלוי בהן. ההחלטה לגבי תמונת העתיד של נשים בחברה הישראלית ובחברה העולמית היא אך ורק נגזרת של החלום שלהן, התשוקה שלהן, החזון שלהם ובכדי לעודד אותן לצייר את תמונת העתיד שלהן אנו , צוות המורים במגמת ניו – מדיה אפשרנו להן זאת על ידי מתן כלים וסל מיומנויות שייסעו להן בעתיד.
ליחידת הלימוד אותה בנינו לשם כך קראנו: נשים פוצרת דרך, ודרך ההוראה למידה והערכה בו נעשתה על עקרונות הלמידה מבוססת פרויקטים (PBL- Project Base Learning ) . היה לנו ברור כבר מתחילת הדרך שדרך ההוראה , למידה והערכה לא תתבצע בדרך המסורתית של הוראה פרונטלית ומבחנים וכפי שאנו מדברים על נשים פורצות דרך כך גם ההוראה תהיה פרוצת דרך. רצינו שאת החומר התלמידים יאתרו בכוחות עצמם שהידע בפרויקט לא היה המטר אלא רק האמצעי להשגת תוצר סופי , תוצר שיש ביכולתו לגרום לתלמידים לקום ולעשות מעשה לשנות הרגלי תודעה ולב לשנות דפוסי חשיבה לפתח כישורים וכשרים בקרב התלמידים שיאמינו בעצמם וביכולתם לחולל שינוי אמיתי בחברה . בדרך הוראה של למידה מבוססת פרויקטים ישנו חקר אותנטי של התלמידים, המורה אינו מקור הידע בכיתה התלמידים הם המומחים והם מתבקשים לאתר ולגלות ידע חדש ממקורות מידע מגוונים. המורה הוא המנטור שמדריך , מסייע , פותר בעיות (אם יש) ועמית ללמידה . למורה ישנו תפקיד חשוב מאוד כמאפשר לתלמידים שלו לפתח את המיומנויות הנדרשות ממנו להגיע לתוצאה , המורה מסייע לתלמידים ללמוד איך ללמוד ? אך אינו מלמד אותם את החומר.
הפרויקט התקיים במשך כשלושה חודשים , זמן שדיו לאפשר לתלמידים שלנו לעסוק ביצירת ידע חדש בד בבד עם רכישת מיומנויות עליהם התבסס החקר כמו : עבודת צוות, חיפוש מידע, עיבוד מידע , קריאת מאמרים מדעיים, הכנת מצגות , יכולת פרזנטציה , מתן וקבלת משוב ושינוי הרגלי תודעה ולב . אנו מאמינים שהזמן הוא משאב קריטי בכדי ליצור עבודה איכותית שמסוגלת ליצור למידה משמעותית.
תלמידי המגמה בשכבת י'א התחלקו לקבוצות עבודה ובחרו להתמקד על פי נטיות ליבן בדמות נשית פורצת דרך במאה ה- 20 בארץ ובעולם שבמעשיה סללה דרך לנשים אחרות להעז ולעשות. התלמידים התבקשו לחקור אודות אותה דמות נשית באמצעות מקורות מידע מגוונים , ללמוד ולהכיר מקרוב אודות חייה ופועלה וכיצד מעשיה שינו את פני ההיסטוריה ואפשרו לנשים רבות אחרות אחריה להעז ולשנות מנהגן. ביקשנו מכל קבוצה להכין פוסטר דיגיטלי אודות אותה דמות נשית ולאחר מכן לעצב מודעה חברתית בהשראתה שיש בו אמירה חברתית המעודדת אקטיביזם חברתי ליציאה לפועלה.
הפרויקט היה חדשני ושונה משני מובנים : הם בתחום הידע אותו קיבלו התלמידים והן מבחינת דרך ההוראה שהייתה שונה ממה שהם לומדים ומוערכים בדרך כלל. התלמידים עמלו על יצירת תוצרי ביניים שבמהלכן קיבלו משוב והערכה לא רק מצוות המורים אלא מעמיתיהם לקבוצה. במהלך כל הפרויקט התקיים דיאלוג פורה ומכבד בין המורים לתלמידים דבר שאפשר לתלמידים לשפר את העבודה שלהם כל אותה עת. התלמיד נמדד לא רק על סך הידע שהפגין ורכש במהלך הפרויקט אלא על עבודת הצוות שלו , עמידה בלוח זמנים, הטיוטות הרבות שהגיש והשיפור שהציג בכל אחד מהם, הרפלקציה שכתב וכמובן התוצר הסופי והצגתו בפני קהל .
דרך הוראה זו אפשרה לנו המורים ולתלמידים לגלות את החוזקות שיש בכל תלמיד ותלמיד. הדבר אפשר להם להאמין בעצמם, להבין מהם החולשות שלהם שהם צריכים להעמיק ולשפר וכמו כן בהמה הם טובים . אפשרנו מתן ביטוי לסוגי אינטליגנציות שונות במהלך הפרויקט בניגוד להוראה פרונטלית ומבחן מסכם שבודק אינטליגנציה קוגניטיבית בלבד.
אם הלמידה המסורתית היתה כזו שהתלמידים קיבלו את החומר מן המוכן במסגרת פרויקט זה לא היו לנו ספרים מהם שאבו התלמידים את הידע אלא התבקשו לגזור אותו משפע אדיר של אתרי אינטרנט, מאמרים , אתרים וכתבות שנמצאים ברשת. היה עליהם לחפש את המידע הרלוונטי ולעבד אותו לידי תוצר משמעותי .