פרויקט PBL צוות מורי תנ"ך
חנה נעימי, נועם סמית, נתנאל מדהלה
הדרכה וליווי : רויטל נאמן יהל
תיכון רב תחומי יגאל אלון רמלה 2017
פרשת אליאור עזריה, הולילנד, שירת נשים בצה"ל, מפולת שלגים בנפאל ועוד…. כל אלה היו סוגיות שכיכבו בשיח שהתקיים במסגרת שולחנות עגולים שהיה תוצר הסופי בפרויקט חקר בתנ"ך לתלמידי שכבת י'ב בתיכון רב תחומי יגאל אלון ברמלה. השיח סביב שולחנות עגולים היה שיאו של תהליך החקר אותו ביצעו תלמידי שכבת י'ב במסגרת 30% הערכה חלופית. צוות תנך כולו היה מגויס לבניית פרויקטPBL שיאפשר לתלמידים מלבד הלמידה המסורתית לראות את היופי בסיפורי בראשית ועוד יותר מזה לחבר את והתובנות הנלמדות מהסיפורים למציאות של ימינו ולחיי היום יום.
תהליך בניית הפרויקט כלל למידה פרונטאלית של סיפורי בראשית בד בבד עם עיסוק בשאלות קיומיות ודילמות מוסריות העולות מתוך הסיפורים : האחריות על האחר בסיפור קין והבל, מהות האדם בסיפור הבריאה , הרצון לנצח את אלוהים בסיפור מגדל בבל , חופש הבחירה וההתבגרות בסיפור האכילה מעץ הדעת. התלמידים התבקשו לבחור סיפור בראשית ודילמה מוסרית העולה ממנו. לאחר מכן העמיקו ולמדופרשנויות שונות ומאמרים שנכתבו עליו מהיבטים שונים. השלב הבא היה מציאת סוגיה אקטואלית שיש בה דילמה מוסרית המתקשרת לדילמה המוסרית שהועלתה מסיפורי המקראי.
התוצר הסופי עליו החליט צוות תנך היה שולחנות עגולים. המטרה הייתה לאפשר שיח פלורליסטי שבו לוקחים חלק תלמידים משכבות שונות ומנחים אותו תלמידי שכבת י'ב תוך כדי שימוש בדפי הנחייה שאותם הם יצרו לאור תהליך החקר שהתקיים. השיקול לבחירת תוצר הסופי זה היה מתוך הרצון של הצוות לאפשר לתלמידים לעשות צעד אחד קדימה של הידע אותו רכשו בתהליך החקר ולתרגם אותו לעשייה פרואקטיבית. התלמידים רכשו מיומנות של פיתוח עמדה אישית בנוגע לסוגיות אקטואליות , חשיבה מנקודות מבט שונות ויכולת הנחייה של דיון סביב שולחן עגול.
התאריך שנבחר לקיום אירוע השיא של השולחנות עגולים – יום ירושלים 24/5/2017. הבחירה ביום זה לא היתה אקראית אלא מתוך חשיבה לצקת תוכן ליום החגיגי של עיר בירתנו- להעביר את המסר שירושלים היא סמל ומקור לדעת , תורה ומוסר.
ספריית בית הספר נבחרה לאכסנייה של האירוע . ביום האירוע ההתרגשות היתה בשיאה הן בקרב התלמידים המנחים , תלמידי שכבת י'ב והן בקרב תלמידי שכבת י'. שירי ירושלים נוגנו ברקע ואפשרו יצירת אווירה נעימה ומאפשרת , כסאות סודרו במעגל סביב שולחנות עם מפות לבנות ועליהם הוצבו שלטים עם מספר השולחן, נושא הדיון, וכרטיסיות עם דפי ההנחיה שיצרו התלמידים. מעגלי השיח התקיימו בשלושה סבבים
הייתה הקפדה כי בכל שולחן לא יעלה מספר המשתתפים על 5-6 בכדי לאפשר שיח פורה ומעמיק המאפשר לכל משתתף להביע את דעתן . השולחנות העלו סוגיות שונות ביניהם : האם להיות עד מדינה ? האם לבנות את בית המקדש ? האם באמצע מפולת שלגים להציל את החבר שלי או לדאוג לעצמי ? האם יש לנו אחריות על העוני בישראל ? האם חינוך ביתי הוא לגיטימי למרות שאינו חוקי ? מה יותר חשוב – חוקי הדת או האהבה ?
האווירה הייתה נעימה וכיפית, קולות של צחוק וצהלה יצאו מהשולחנות , התלמידים היו רתומים לפעילות המיוחדת והתובנות מכל סבב הועלו בכתב והנימוקים היו יצירתיים ומעניינים. בסיומם של שלושת הסבבים התלמידים היו מלאי סיפוק ותחושת גאווה ומסוגלות מהדיון הפורה שהתקיים בשולחנות אותם הם הנחו.
ליאב- תלמיד שהנחה שולחן עגול מספר :
"בלמידה רגילה יש לנו את המורה האקטיבי ואת התלמיד הפסיבי ופה התפקיד שלי כמנחה היה רק לכוון את הדיון ולא הייתי יותר אקטיבי מהם. היו להם דעות עצמאיות והם כיוונו את הדיון לא פחות ממני. בכיתה בדרך כלל השיעור מאוד מתוכנן , ויש לנו משימות מאוד מוגדרות ויעדים מתוכננים. אנו יודעים מהי נקודת ההתחלה והסוף. פה בדיון זה היה שונה. הדיון הוביל אותי למקום לא מתכונן שלא צפיתי אותו ולקח אותי לכיווני מחשבה שאפילו אני לא חשבתי עליהם.
אני חקרתי יחד עם חבריי לקבוצה את סיפור מגדל בבל– שבו דנו על הרעיון שבני אדם יעלו לדרגת אל והאם באמת יש בעיה מוסרית עם הרעיון הזה ? כחלק מהעבודה כתבתי מאמר שהתבסס בעיקר על המיתולוגיה היוונית והציג את הרעיון התרבותי של אלים שהם בעצם בני אדם ואיך הכוח הזה של להחליט בטבע ובדיני נפשות הוא הרבה יותר מסובך ממה שנפש אנושית יכולה לשאת. הדילמה האקטואלית שלנו בדיון השולחן הייתה: למי יש את הסמכות לקבוע לנו ?
בתחילת הדיון העמדנו את סמכות האדם מול סמכות האל וההתנגשויות שזה העמיד לאורך ההיסטוריה האנושית . לקראת תום הדיון הראנו דרך שלישית שהיא סמכות הטבע לפיה אנו מודעים לזה שהחלטות שלנו אינן נוגעות רק לאדם אלא לכל הטבע ולכל הבריאה".
בתום שלושת הסבבים של השולחנות העגולים קיימנו רפלקציה בהשתתפות המנחים , תלמידי שכבת י'ב . התלמידים שיתפו בחוויה המדהימה שהיתה להם להיות במקום של המנחה , להיות שותפים פעילים לתהליך הלמידה ולתרום לו. כמו כן הודגשה חוויה מיוחדת של חיבור התנך לרעיונות שבו לימינו, ולשמוע דעות שונות ומגוונות ביחס לנושאים השונים. זוהי היתה חוויה שהם מעולם לא נדרשו לה בבית הספר. ההובלה שלהם והאחריות הגדולה שניתנה להם העצימה אותם מאוד ונטעה בהם את האמונה שהם מספיק בוגרים ויכולים להצליח בכל דבר.
מלבד תחושת המסוגלות התלמידים קיבלו תובנות לחיים מסיפור התנכי. הידיעה שבכל צומת בחיים נצבת בפניהם דילמה כזו או אחרת והם נדרשים להכריע בה. העיסוק בדילמות לאור ספר הספרים מהווה מקור השראה במשך אלפי שנים לדורות רבים של אנשים במקומות שונים ברחבי העולם . עכשיו גם ברמלה .