תל אביב בסלולר – במסלול הבימה

 

הרב תחומי עמל שבח מופת תל אביב 2017-2018
הפרויקט נעשה בשיתוף תלמידי בית ספר און לחינוך מיוחד בצהלה

שם הפרויקט: Cell Aviv 100 שנות הבימה
תחום דעת רב תחומי: ספרות, תיאטרון, ההיסטוריה של תל אביב
טפר ענת, רפאלה בלס

הצורך? הנגשת מתחם התיאטרון הלאומי הבימה לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, הצפת ההיסטוריה התרבותית הסמויה החל מהקמת הבימה ברוסיה של תחילת המאה  ה-20, הגעתה לישראל, הפיכתה למוקד תרבותי, נקודות ציון במאה שנות פעילותה.

תהליך העבודה: במהלך העבודה על המסלול, שמים התלמידים דגש מיוחד על נושא הנגישות לאנשים בעלי צרכים מיוחדים –  פיזיים וקוגנטיביים כאחד, כולל שימוש בשפת הסימנים. 

התוצר10 תחנות מידע רבודות הממחישות את 100 שנות הבימה סביב שעון, זמינות לציבור באמצעות סריקת QR קוד שיוצמד לאלמנטים שונים בתוך המבנה, וכן באמצעות פרוספקט. המיזם נעשה ללא מטרות רווח, כשירות לציבור ותרומה לקהילה ולחברה. מיזם Cell-Aviv" " (תל אביב בסלולרי) במסלול הבימה, מיזם משותף של תלמידי הרב תחומי עמל שבח מופת תל אביב, ותלמידי בית הספר "און" לבעלי מוגבלויות. המיזם מציע מידע לבאי התיאטרון באמצעות סריקה פשוטה של QR קוד, שמוצמד לאלמנטים במבואה. החומרים כוללים סרטונים, טקסטים, ראיונות, תמונות ועוד. המבקר עובר בין התחנות ונחשף באופן עצמאי לרבדים העמוקים של חיי התרבות והתיאטרון בעיר.

 

תהליך העבודה על הפרויקט : במהלך הפרויקט נקבע מסלול, התלמידים נחלקו לצוותים וכל קבוצת תלמידים קיבלה אחריות לבניית תחנה לאורך ציר הזמן שנקבע (לכל עשור נקבעה תחנה). חברי הצוות עבדו במרכז היזמות בשבח מופת, בצעו עבודת חקר פעילה בקבוצות קטנות, הגיעו לארכיון הבימה מדי שבועיים אחר הצהריים, פתחו בהתרגשות את תיקי הארכיון, הקשיבו למנהל הארכיון מר רמי סמו בהתרגשות שחשף את התוכניות, החזרות, מאחורי הקלעים, הסיפורים הקטנים והגדולים.
כך למשל, ראיינו התלמידים את בני צרפתי, סמנכ"ל הבימה,, למדו על המחזה הדיבוק, נחשפו לדרכה של חנה רובינא, שמעו על היווסדה של הבימה, על דרכו של נחום צמח, ואף ניסו את כוחם בסדנת אימפרוביזציה עצמית – שאותה העבירו להם שתי תלמידות תיאטרון משכבת י"ב. שתי קבוצות התלמידים מעמל ומאון, קיימו סיור משותף מאחורי הקלעים בהבימה, ואחרי כן שמרו על קשר באמצעות קבוצת ווטסאפ שנפתחה לעדכונים שוטפים. תרגלו עבודה בכלים דיגטליים שיתופיים כדוגמת קלאסרום של גוגל, דרייב שיתופי, לוח מודעות שיתופי (פדלט), עבודה בכרזה אינטרקאטיבית (טינגלינק), תרגלו מיומנות ראיונות וצוות הפקה באמצעות טכנולוגיה ניידת, רוכשים כלי פרזנטציה לביטוי עצמי, ומיישמים זאת הלאה גם בפרויקטים נוספים במקצועות נוספים.

דברי תלמידים : התלמידים מתרגשים מאד מהאפשרות להשפיע על הקהילה או כדבריהם: 'עכשיו כולם יוכלו לסרוק את ה QR Code ולראות מה שעשינו!' , הפרויקט גרם להם להרגיש אקטיביים, יוזמים ומחדשים – ובמקרה של תלמידי שבח – שרובם צאצאים לעולים מחבר העמים – חיבר אותם להיסטוריה של יהודי רוסיה הציוניים.

 דברי מורים : "למידה במרחבי החיים" – למידה הדוגלת בעיקרון הרב תחומי והלא פורמלי. כל פרויקט סל אביב – תל אביב בסלולאר  על כל מסלוליו – מתחבר לגישה החדשה ישנה, ולפיה למה להצטצמם בגבולות הכיתה אם אפשר ללמוד בעולם ומהעולם. אם שיקספיר אמר – כל העולם הוא במה – הרי שאנחנו אומרים – כל העולם הוא כיתה! בואו נצא החוצה כמה שיותר ונתחבר למעגל העירוני, נציף את הסיפורים הסמויים של המרחב הציבורי ונשאיר את חותמנו על הקירות כתרומה לקהילה.
לפדלט המיזם לחצו כאן