מאת: רפאלה בלס
באר שבע, פתח תקווה, מחנה בן עמי, טורינו …..מגיפת הקורונה העולמית שיבשה לגמרי את פעילות מערכות החינוך בארץ וברחבי העולם. במהלך החודשים האחרונים של שנת הלימודים הריצו המורים תוך כדי תנועה מגוון מודלים, רעיונות ודוגמאות ללמידה משולבת – סינכרונית, א-סינכרונית, ועם חזרת בית הספר לשגרה מוזרה המשתנה מרגע לרגע – למידה היברידית המשלבת שיעורים מרחוק ושיעורים עטויי מסיכה פנים מול פנים, הסבו המורים את יחידות הלימוד על פי צו השעה… בואו להכיר מספר דוגמאות של יחידות הוראה שעברו שינוי ללמידה היברידית ברוח התקופה:
מבית היוצר של הרב תחומי עמל רמות באר שבע, בואו להכיר מערך שיעור בתקשורת שעבר הסבה לימי הקורונה, מאת המורה ענבל בר זאב. מערך זה נבנה והותאם במיוחד לימי מגפת הקורונה, והועבר לתלמידי כיתה י"ב, כהכנה לבגרות קיץ תש"ף. את אותו השיעור ניתן להעביר כמובן גם בכיתה או בפלטפורמות אחרות של למידה מרחוק. ניו-זורנליזם-מערך-שיעור-2. ועדיין בבאר שבע – יחידת לימוד רבת משתתפים שהכין המורה עופר קוז'קורו (מורה ללשון במקצועו ומומחה לשוק ההון).במסגרת קורס אמירים -בתחום מפתיע – חינוך פיננסי ושוק ההון. מטרת הקורס לייצר חשיפה לתחום הצרכנות בחיי היום יום ופיתוח ארגז כלים רלוונטי, עכשווי ואטרקטיבי. בימים קשים אלו של מיתון ומשבר כלכלי גורף, גדלה מעורבות בני הנוער והבנתם בניהול התקציב המשפחתי. פיתוח מיומנויות אלו חשוב גם בזמנים רגילים, אך בזמן המשבר הנוכחי שהמשק נקלע אליו – על אחת כמה וכמה. להלן קישור למערך הקורס, ולכתבה שפורסמה בנושא במקומון באר שבע.
המורה אביה אשוואל, מבית הספר הרב תחומי עמל פתח תקווה ב' – הסבה ללמידה היברידית שיעור אזרחות בנושא עקרון הגבלת השלטון, שעוסק בין היתר במנגנוני פיקוח וביקורת פורמליים ובלתי פורמליים על הממשלה. תלמידי י"א, למדו אזרחות מרחוק, בפלטפורמת הכיתה המקוונת בצורה יצירתית, חוויתית, ובדרך שבה נשמא המיקוד והריכוז של התלמיד לאורך כל השיעור. הדבר בא לידי ביטוי בשימוש בסרטונים, תמונות וכתבות אקטואליות שנוגעות לחומר בחיבור למשבר הקורונה. במהלך השיעור מתקיים תרגול והבנה באמצעות סקרים מקוונים.
ועוד באזרחות – המורה החיננית להיסטוריה ולאזרחות לימור אברהם, עמל טק-אין (מחנה בן עמי), הכינה מערך שיעור מיוחד – "אזרחות בימי קורונה". המערך מתבסס על ידע שנרכש בכיתה, וחוזר עליו בלמידה מרחוק – במצגת תוססת דמוית משחק טריוויה. חושבים שיודעים את התשובות? לדוגמה – מדוע התערבה המדינה כשהיה מחסור בביצים? האם כמות הביצים במשק נקבעת על ידי המדינה ? – מה מקור השם הדגלים השחורים?…. רוצים לנסות? לחצו על – שיעור -אזרחות בימי קורונה ואולי תזכו בפרס. לא אמרנו מתי ואיך. אולי! כל אחד והמזל שלו.