התנועה הפרטיזנית היהודית בארצות השונות

תנועת הפרטיזנים היהודית הקיפה עשרות אלפי יהודים. היא קמה למרות כל הקשיים, אשר ראש וראשון בהם – צמיחתה על קרקע נכרית. והרי סביבה ביתית אוהדת היא תנאי הכרחי ללוחמת פרטיזנים.

יש לזכור: בעת שהיו קיימים גיטאות יהודיים עדיין לא נתקיימה תנועה פרטיזנית; וכשהחלה התנועה הפרטיזנית בקרב האוכלוסייה המקומית, כבר הושמד רוב העם היהודי, או נכלא במחנות ריכוז בדרכו להשמדה.

 

מאבק בגיטו או יציאה ליער

בקרב ארגוני הלוחמים בגיטאות עצמם התנהלו ויכוחים, מה עדיף: מאבק בתוך הגיטו או מאבק ביערות וההכרעה הייתה שונה בערים הגדולות ובעיירות. בערים הגדולות הייתה אפשרות כלשהי לנסות להיערך למאבק בין החומות. הייתה גם תקווה לקשור קשרים עם תנועות המחתרת שמחוץ לגיטו, בעוד שהדרך ליער הייתה רחוקה מאוד ומעטים היו הסיכויים להגיע לשם, ובכל אופן לא בקבוצות מאורגנות, אלא כבודדים. ואילו בגיטאות הקטנים, שכל עיקרם מספר בתים או רחובות, לא היו ארגוני הנוער חזקים עד כדי יכולת להתארגן למאבק בתוך הגיטו, אף קשה היה להיערך בו להגנה, ולעומת זאת הדרך ליער הייתה קרובה יותר.

אף על פי כן, לא רבים יצאו אל היער. הסיבה נעוצה בהיעדר תנאים מסייעים, מצד אחד, ובתאוצת קצב ההשמדה, מצד שני.

 

פולין

בפולין היוו היהודים מיעוט לאומי עירוני, זר בסביבתו ותלוש מחיי הטבע. עם התגברות התעמולה הנאצית והפקרת חיי היהודים – גברה האנטישמיות. כך מצאו את עצמם היהודים בגיטאות בבידוד גמור כמעט, לא רק מן הפולנים שבסביבתם, אלא גם מיהודי הגיטאות האחרים. יש להדגיש כי המחתרות הפולניות אף הם כמעט שלא סייעו ליהודים לצאת ליערות.

 

ברית המועצות

בברית המועצות היו שטחי יער צפופים והאפשרויות להגיע לשם, לכאורה, רבות יותר מאשר בפולין. אולם היהודים שבאזורים אלה היו הקורבנות הראשונים של מסע ההשמדה הנאצי; כשהחלה להתארגן תנועת הפרטיזנים רוסית, כבר היו רוב היהודים בין המתים.

עצם היציאה מן הגיטו הייתה בבחינת פשע והנתפס הוצא להורג. יתר על כן, אף ה"יודנרטים" בערים הגדולות התנגדו ליציאה, בנימוק שהמחתרת והפרטיזנים היהודים מסכנים את חיי היהודים ומזרזים את ההשמדה.

 

אלה שברחו למרות הסכנה נאלצו להתגבר בדרכם על מכשולים רבים עד שהגיעו אל הפרטיזנים. קודם כל חייבים היו למצוא מזון ומקום לינה בדרך והרי האוכלוסייה המקומית שנאה את היהודים. הצעיר היהודי לא ידע לעתים היכן נמצאים הפרטיזנים, ולכן אף נפל קורבן למעשי סחטנות והלשנה מצד הגויים. אם למרות כל המכשולים הגיע למחוז חפצו, הרי לא כל מפקד פרטיזנים הסכים לקלוט לשורותיו יהודי, והכל אופן לא מי שבא בלי נשק.

כשנמלט יהודי עם בני משפחתו ונאמר לו שרק הצעיר, המסוגל להילחם, יצטרף אל המחנה – היה בוחר לשוב עם בני משפחתו לגיטו ובלבד שלא להפקירם.

במקרים רבים מספור נרצחו יהודים על ידי הפרטיזנים, אם כדי לגזול את נשקם ואם מתוך שנאת ישראל סתם. האוכלוסייה ראתה לעתים בלוחם היהודי אובייקט לשנאה משולשת: יהודי, קומוניסט ושודד מזון.

בין היהודים שהגיעו בדרכים שונות ליער, בהם רבים בודדים ובלתי מאורגנים, נתבלטו הקבוצות המאורגנות ממחתרת הגיטאות כמו: וילנה, קובנה ומינסק ובמיוחד קבוצות נוער בעלי הכרה רעיונית.

יהודים רבים נאלצו להסתתר ביער בבונקרים מבודדים מפני קבוצות גויים אלימות )לא פרטיזנים( ורק משבאה שעת כושר הצטרפו חלקם ליחידות לוחמות וחלקם הניחו יסוד למחנות משפחתיים, בהם מצאו מחסה ומסתור גם הנשים, הילדים והחולים.

 

היהודים התפצלו לסוגי מסגרות שונים של פרטיזנים:

א. קבוצות ויחידות יהודיות עצמאיות.

ב. יחידות מעורבות, בעלות ריכוזים יהודיים גדולים.

ג. בודדים ביחידות לא יהודיות.

 

כדי שיהודי יכבוש לו מעמד של לוחם ראוי לשמו, באותן יחידות מעורבות או לא יהודיות – חייב היה להוכיח את עצמו. הצלחתו נזקפה תמיד לזכות יחידתו ואילו כשלונו נזקף לחובת העם היהודי כולו.

 

הפרטיזן היהודי נאלץ לעמוד במאבק, קודם כל עם הפולש הנאצי וגרוריו למיניהם, אך גם עם האוכלוסייה המקומית וראינו שאפילו במסגרת הפרטיזנים הוכרח להיאבק עם עצם זכות החיים – הלחימה.

 

בלחימתו עמדו לפניו לא רק המטרה של גירוש הנאצים מאדמות רוסיה, אלא גם הנקמה על רצח בני משפחתו, אך מצד שני ביקש תוך לחימתו להציל יהודים רבים ככל האפשר מציפורני הנאצים. לא ייפלא שהיהודים נטלו חלק פעיל בכל סוג של מלחמת פרטיזנים. הם הרבו להתנדב למשימות קשות ואף הצטיינו בקרבות. כשם שהיהודים יזמו וביצעו, בעיירות מושבם, מעשי חבלה ונקמה נגד משתפי פעולה וחיילות מצב גרמניים, שידם הייתה ברצח היהודים במקומות אלה.

 

ארצות הבלקאן

אף בארצות הבלקאן והמערב נלחמו יהודים רבים בין שורות הפרטיזנים. עם זאת, יש לציין שלמאבק היהודי שם היו תנאים טובים יותר מאשר במזרח אירופה, קודם כל בגלל היחס של אי-אפליה מצד האוכלוסייה המקומית. אלא שהם נלחמו שם על פי רוב כבודדים בקרב תנועת הפרטיזנים הכללית, ולא אחת בהסתרת זהותם היהודית.

 

ארצות שונות

יהודים רבים היו בין המנהיגים הפעילים במחתרת הפרטיזנית הצרפתית. אחוז היהודים בארגוני המחתרת שם נע בין 15 ל- 20. קיימת הייתה תנועת מחתרת יהודית מאורגנת גם באלג'יר. גם במחתרת האיטלקית נטלו היהודים חלק רב. אף בצבא השחרור של טיטו שביוגוסלביה, אותו צבא שראשיתו בפרטיזנים, נלחמו יהודים רבים ואף הצטיינו במעשי גבורה. גם ביוון ובבולגריה הצטרפו יהודים לתנועת ההתנגדות.

ועם כל זאת – לחימת הפרטיזנים היהודים ביערות רוסיה ופולין נשארה גולת הכותרת של ההתנגדות המזויינת היהודית מחוץ לחומות הגיטו.

 

סיכום

ניתן לומר, שרק מעטים מבין דורשי הלחימה ונלהביה זכו להגיע ליער ומאלה שהגיעו – מעטים זכו להישאר בחיים עם תום המלחמה. ולא רק מפני שנפלו בקרבות ביערות, אלא גם מפני שמיד עם שיחרורם הם הצטרפו לשורות הצבא האדום והמשיכו להילחם בנאצים עד לנצחון הגמור על אדמת גרמניה. כשנסתיימה המלחמה והם שבו אל מקומות הולדתם, נוכחו לדעת כי רובם נשארו גלמודים, כי בני משפחותיהם נרצחו. רבים מבניהם החליטו אז על העפלה לארץ ישראל. הם יצרו את ארגונם, פח"ח: פרטיזנים חיילים חלוצים ואף השתתפו בארגון "הבריחה", במאבק ההעפלה נגד הבריטים ובמלחמת השחרור ורבים מבניהם נפלו בקרב.

 

קורותיו של מנפרד

נולד בבורקן ב- 1922.

התחנך בבית הספר היהודי החד-כיתתי עד גיל 10 ובגימנסיה הקתולית המקומית עד גיל 16; לאחר עליית הנאצים לשלטון התלמידים היהודיים המעטים "בודדו" מחבריהם הנוצריים.

שלוש שנים לאחר עליית היטלר הוריו שלחוהו לאנגליה כדי ללמוד לקראת השגת תעודת בגרות באנגלית.

ב- 1940 לאחר פרוץ מלחמת הועלם, האנגלים אסרוהו והעבירו אותו למחנה ריכוז יחד עם יוצאי גרמניה נוצרים כיהודים.

כעבור 5 חודשים התנדב לצבא הבריטי תחילה ביחידת עזר של "חפרים".

לאחר זמן מה, ובעקבות פניות רבות מצדו, הצליח לשמחתו להתקבל ליחידת קומנדו מובחרת, מורכבת מדוברי גרמנית (רובם יהודים).

במסגרת היחידה השתתף בקרבות רבים ובעיקר בפלישת בנות הברית לנורמנדיה, תחילת כיבושה מחדש של אירופה מן הנאצים.

לקראת סוף המלחמה, במאי 1945 עזב את יחידתו בהולנד ובעזרת נהג וג'יפ חצה את קווי הרוסים והגרמנים כדי לפגוש את הוריו הכלואים במחנה הריכוז טרזינשטט בצ'כיה. (ראה יומן – 6 ימים במאי 1945).

עד לשחרורו מן הצבא הבריטי שירת בממשל הצבאי ובמודיעין הצבאי הבריטי בגרמניה.

בסוף 1946 החל ללמוד הנדסה כימית, תחילה באנגליה ולאחר נשואיו עם ידידת נעוריו אניטה לם בבוסטון, ארה"ב.

במשך יותר מ- 30 שנה עבד באחת החברות המובילות לתכנון מפעלים כימיים, תחילה כמהנדס ובסוף כסמנכ"ל בכיר. הקים עשרות רבות של מפעלים כימיים ברחבי העולם. לאחר פרישתו מן החברה בגיל 63 עמד בראש חברה פרטית שהקימה בין השאר מפעל פטרו-כימי גדול בארץ.

למנפרד בת – אביבה גולדברג (אשתו של דיויד ואמם של אהרון וירמיהו) ובן -דניאל (הנשוי ללינדה ואביו של דילן).

ראיון עם מנפרד גנז ראיינה: ג'ודי זיו (בת אחיו תאודור)

המוסד לעליה ב'.

בשנת 1938 הוקם "המוסד לעליה ב'", הגוף שביצע פעולות הצלה מאורגנות, ובראשו שאול אביגור, חבר המפקדה הארצית של ההגנה. חלק ממנהיגי התנועה הציונית חששו, כי עקיפת חוקי העלייה עלולה להזיק גם לעלייה הליגאלית ולהחריף את היחסים עם הבריטים. ביטוי לחששות אלה ניתן בוויכוח בשאלת העלייה בקונגרס הציוני הכ"א. רבים הצדיקו את הבאת העולים בכל דרך אפשרית גם בניגוד לחוקי "הספר הלבן". ברל כצנלסון , בנאומו בקונגרס בעניין זה, אמר: …"איזו הגירה מעולם היא כשרה וחוקית, אם עלייה זו אינה חוקית? ואיזה חוקים בעולם הם חוקיים, אם זכות חיים ליהודי היא בלתי חוקית? העליה הבלתי חוקית יש לה תפקיד מיוחד  במלחמתנו…

וכשאני שואל את עצמי: מיהו בימינו אלה הנושא הטבעי – בגזרות גורלו – של מלחמת ישראל על קיומו?

הריני משיב לעצמי: על פני הימים נטושים נושאי הדגל של צרת היהודים. הללו לא יתנו לשערי הארץ שייסגרו… הפליט היהודי יוצר בראש המערכה, וכולנו חייבים לצאת בצבאותיו"… לפי תפיסה זו הפכו ההעפלה ותנופת ההתיישבות המוגברת למטרת המערכה הציונית ואמצעי עיקרי למאבקה!  

מתוך הספר "תעודה כפולה", ראובן אהרוני, הוצאת יד טבנקין, 1998 על אודות חלקו של גרשון קדר ביחידת ההגנה בצבא הבריטי ששרתה בלוב ובאיטליה.

  עמ' 45.

"ככל שהתקרב מועד פינויה של היחידה מהמדבר המערבי לקראת העברתה לאיטליה, הזדרש כל מי שהיו לו יד ורגל בפעילות "רכש" להעמיס תחמושת ונשק מן המצבורים הענקיים שהיו באזור, להעמיסם על משאיות ולהעבירם לנקוודת ריכוז מוסכמות." 

 

 עמ' 46

"תחילה חשבו כי קורפורל נויברגר ולנס קורפורל פסטרנק שהיו במחלקת התחבורה, יהיו נהגי המשאית, אך לבסוף יצאה המשאית מבנגאזי עם שלושה נהגים, אברום שטרן, גרשון קדר ואלעזר לב, שהיה מכונאי רכב."  "אברום שטרן, גרשון קדר ואלעזר לב, עלו על הג'יפ של בלומנפלד וחצו את מצרים, את חצי האי סיני בנסיעה רצופה של יום ולילה כדי להספיק ולהגיע לחדרה עוד טרם בואה של הרכבת. לקראת ערב הגיעה הרכבת ללוד. פסטרנק הודיע כי הוא מסתלק ונוסע לתל אביב כדי לראות את משפחתו ואת חבריו, וביקש מאברום שטרן שכבר המתין שם, לשמור על המשאית במשך הלילה (…….) הלילה עבר בשקט.

אלעזר וגרשון הצטרפו לשאר אנשי היחידה בבסיס שליד כפר יונה. למחרת בשעת בוקר מוקדמת, הגיע פסטרנק בדיוק כשפועלי הרכבת חיברו את הקרון שלהם לרכבת שנוסעת לחדרה. גרשון ואלעזר נסעו לתחנת הרכבת חדרה מזרח כדי לקבל לרשותם את המשאית. הם הסיעו אותה, למרות שלא היתה במצב תקין, למחנה היחידה. (…..) 

 

 עמ' 47

"בתחנת בית ליד, המתינו אנשי ה"הגנה" לבואם, הורידו את המשאית והסיעו אותה בלילה ל"סליק" בקיבוץ עין שמר. למחרת, אנשי ה T.T.G ("תלחס טיזי גשפטן") דני שטרן, אברום שביט, אלעזר לב וגרשון קדר, החלו לפזר את השלל שהביאו ביישובי הסביבה (…) "  "חלוקת התחמושת וחומרי הנפץ לא היתה כה פשוטה. גרשון קדר ליווה את אברום שנהג בטנדר עמוס בכביש חדרה-כרכור. לפתע התקלקלו אורות הרכב והשניםי מצאו עצמם בתעלה בצדי הדרך. אברום התעשת מיד ואמר שמוכרחים להיחלץ מהתעלה לפני שתגיע המשטרה הצבאית. בכוחות משותפים ובעזרת המנוע, חילצו את הטנדר והשלימו את החלוקה לאור הירח."

טרזיינשטט

עיירה בצ'כוסלובקיה.

ראשיתה במבצר שהוקם בימי הקיסרית מריה תרזה במאה ה-18, ומכאן שמה.

לפנים היה בה מחנה צבא גדול.

העיירה מונה כ- 4000 תושבים.

ב- 1941-1945 שימשה גטו שאליו הובלו כ- 150,000 יהודים בעיקר ממרכז אירופה וממערב.

כוונת הנאצים הייתה להקים בה "התיישבות יהודית לדוגמה" כדי להסתיר מהעולם החופשי את דבר

השמדתם של יהודים במזרח. לטרזיינשטט הובאו יהודים ידועי שם מגרמניה ומארצות מערב אירופה,

ויהודים מבוהמיה וממוראוויה. מנהיגיה של יהדות צ'כיה תמכו בהקמת הגטו משום שקיוו כי תביא לידי הפסקת שליחתם של יהודי צ'כיה למחנות ההשמדה במזרח אירופה.

כדי שתרמיתם לא תיחשף במערב, הקפידו הגרמנים שהיהודים ינהלו חיי תרבות בגטו. ב- 1943 אף

הזמינו משלחת מטעם "הצלב האדום" לבקר בו. לכבוד הביקור הקימו בנק, חנויות, בתי קפה ובי"ס –

כולם חלק ממסכת ההונאה. בספטמבר 1942 היו בגטו 50,000 יהודים. לקראת סיום המלחמה שתוללה בגטו מגיפת טיפוס, ההנהלה הנאצית לא נקטה כל צעדים לעצור אותה.

כ- 33,000 מיהודי המחנה נספו בשל תנאי המחיה הגרועים ששררו בו. רק כאשר ב- 5 במאי 1945 ברחו השומרים הגרמנים, יכלו להגיע צוותים רפואיים מפרג ומהעיר רודינציה נאדלאבם, ובסיוע אזרחים מקומיים נאבקו במגיפה. ב- 8 במאי 1945 הגיעו ראשוני הרכבים המשוריינים של הצבא הסובייטי לטרזין והמגיפה חוסלה לגמרי בעזרת צוותים רפואיים של הצבא האדום.

שיקום האסירים נמשך עד אוגוסט 1945.

למעלה מ- 88,000 איש נשלחו לאושוויץ ולמחנות השמדה אחרים. בהשפעת האסירים לשעבר החליטה ממשלת צ'כוסלובקיה ב- 1947 להקים את אתר ההנצחה בטרזין (במבצר הקטן) לאזכור הנסיבות הטראגיות של דיכוי חרות, דמוקרטיה וחרות האדם.