מורים מעוררי השראה
מורה מעורר השראה הוא מורה בעל אישיות ייחודית בעל מעוף ועשייה יוצאת דופן. מורה מעורר השראה משפיע על התלמידים בכמה מישורים: במקצועיות שהוא מפגין , באנושיות שקיימת בו ובקול הייחודי שלו. מורה מעורר השראה הוא בדרך כלל מורה מנוסה היוצר דיאלוג אמיתי ומתמיד עם תלמידיו , מעורר מחשבה וגורם לתלמיד לצאת לפעולה. התלמידים מעורבים בשיעורים שלו – שואלים , מתווכחים חוקרים רוצים ללמוד לחקור ולדעת יותר. הם יוצאים מהשיעור בהרגשה שתחום הדעת שהמורה מלמד אותם מרתק ולכן הם רוצים להשקיע בו מאמץ ולא בשביל הבחינה. הוראה כזו מטפחת הבנה והנעה , מתדלקת בתלמיד רצון עמוק קיומי- היא משפיעה על מכלול אישיותו של התלמיד.
סיגל אלמי מלמן
בית הספר הניסויי הרב תחומי שבח מופת תל אביב
5 עובדות על סיגל :
1. נולדה וגדלה בעיר אשקלון, מתגוררת ברחובות, נשואה ואמא לשתי בנות : נועה ודנה האחת חיילת בצה"ל באוגדת איו"ש, והשנייה תלמידת חטיבת הביניים ברחובות.
2. חובבת בישול ואפייה, מידי יום מעלה שלל תמונות ופוסטים לפייסבוק של תבשילים מעוררי תאבון והשראה ממגוון רחב של תרבויות. סיגל מעידה כי התרפיה שלה זה להיכנס למטבח וליזום תפריטים המשלבים טעמים וריחות מכל מיני מקומות בעולם.
3. מורה, מחנכת ומנטורית בבית הספר הניסויי הרב תחומי שבח מופת בעיר תל אביב מזה 21 שנים!!!!מובילת הניסוי הפדגוגי של "למידה רבודה בסביבה משתנה" בבית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת בעיר תל אביב, מלמדת תנ"ך, מחנכת ומובילה יוזמות פדגוגיות חדשניות בבית הספר.
4. אוהבת את מאוד את בית הספר, את הילדים ומאמינה בהם וביכולות שלהם. יזמית בנשמה וכל הזמן מחפשת את החדשנות והרלוונטיות בתהליכי הלמידה וההוראה.
5. זכתה בפרס רקנאטי קופ רש"י על מיזם המורה היזם בעבור קידום לימודי היסטוריה ותנ"ך באמצעות פיתוח והקמה של מיזם CELL AVIV – לומדים את ההיסטוריה והתנ"ך באמצעות מיזם תיירות סלולרי בעיר תל אביב. מורה מצטיינת של רשת עמל לשנת 2016, וזוכת פרס חינוך של מחוז תל אביב על פיתוח והובלת צוותי עבודה בבית הספר.
למידה משמעותית בשבילי היא :
למידה שמובילה למסלול שבסופו התלמידים יהיו בעלי עמוד שדרה, חוזקות רגשיות ואינטלקטואליות ובעלי יכולת לתרום לחברה ולהיתרם ממנה.
אני רואה בכל דבר הנקרה בדרכי הזדמנות ללמוד, להתפתח ולפרוח וזאת התחושה והאווירה שאני מייחלת ליצור בכיתה ובבית הספר. חשה שהחשוב ביותר הוא לראות בתלמידים את הנפש שבהם ולתת להם בעיקר מרחב אמיתי של הזדמנויות להתפתח ללמוד להכיר את עצמם את הסביבה שלהם בצורה אינטימית, עמוקה ופתוחה. לפתוח להם דלתות להתפתחות אישית, סביבתית מתוך כבוד אמיתי לזהות האישית שלהם על כל גווניה: העבר שהם מביאים איתם וההווה שסובב אותם, ליצור חיבורים משמעותיים להוויה שלהם ולהוויה הסביבתית והחברתית שהם חיים בה.
במהלך השנים הרבות נחשפתי לשיטות הוראה ותפיסות עולם חינוכיות רבות שהשפיעו עלי רבות. אחת התפיסות המשמעותיות שמובילות אותי בשנים האחרונות מושפעת מהביקור שלי בבתי הספר של HTH בסן דייגו . הביקור הפיזי בבתיה הספר הותיר בי רושם עז והתחבר למגמות חדשניות שכבר הכרתי והחלו לצמוח בבית הספר בעקבות היוזמות של מקס סיון מנהל בית הספר וזה העצים והעמיק את ההבנה והצורך בפתיחת מגמות מסוג זה בבתי הספר.
דוגמאות לעשייה של המורה סיגל בבית הספר:
חגיגה של נתינה: "תורמים ונתרמים"
"יום המעשים הטובים" בבית הספר הניסויי הרב תחומי שבח מופת"
השנה אנחנו רוצים לארגן מכירת עוגות לילדים חולי סרטן בשביל הנשמה ולא בגלל שאנחנו חייבים" – כך קיבלו את פניי תלמידי כיתה יא בתחילת שנת הלימודים.
ביום א' 20 למרץ 2016 התקיים הפנינג "יום המעשים הטובים" בבית ספרינו. ביום זה נערכו שתי פעילויות התרמה.
אחת הפעילויות עסקה בהגשמת חלום לילד חולה סרטן בשיתוף עם אגודת MAKE A WISH בישראל. תלמידי שכבה יא' עם מנהלת השכבה אירית דגני והמורה לתנ"ך גב' סיגל אלמי מלמן ותלמידי שכבה ט' עם סגנית החט"ב גב' אולגה דור אפו עוגות ומכרו אותן בשער בית הספר ובתוך בית הספר. כל הכספים הן תרומה להגשמת חלומו של ילד חולה סרטן לחופשה משפחתית באילת. פעילות זו "נולדה" מתוך פרויקט "בצלם אלוהים" שהתקיים בשנת הלימודים הקודמת בשיעורי תנ"ך עם תלמידי כיתה י'. הפרויקט יצר קשר בין סיפורי ספר בראשית לבין החברה הסובבת אותנו. תלמידי הכיתה עסקו בשאלה: מהי אחריותנו כבני אדם שנבראו בצלם אלוהים לחברה הסובבת אותנו? תלמידי הכיתה חשו בעוצמת הנתינה שיוצרת תרומה אישית גם לתורם עצמו ולא רק לנתרם. הם הבינו "שכל אחד יכול" לעשות ולתרום למען מישהו בחברה. הדבר נמצא בידינו!!!
תלמידי חטיבת הביניים בהובלתה של המנהלת גב' עירית כהן, עוסקים בעשייה מבורכת שקשורה לתרומה לסביבה ולחברה בתחומים רבים ובוחרים בכל שנה פעילות תרומה ב"יום המעשים הטובים". ב"יום המעשים הטובים" הקודם קיימו מורי ותלמידי החטיבה שוק "קחתן", חברו לפרויקט "בצלם אלוהים" ותרמו את כל הרווחים להגשמת חלומה של ילדה חולה סרטן. השנה חברנו יחדיו, אפינו עוגות והפעלנו דוכן עוגות גדול ומרהיב ברחבת בית הספר.
הפעילות השנייה הינה חלק מפרויקט בספרות לכיתות ט' "האחר הוא אני". הפרויקט יוצר קשר בין יצירות ספרותיות שעוסקות בחברה וקבלת אנשים מגוונים לבין החברה הישראלית. בפרויקט התלמידים עוסקים בשאלה המניעה: מה מקומו של האחר בחברה?
תלמידי כיתת הלימוד של המורה לספרות גב' ענת טפר יצרו קשר עם תלמידי בית ספר ה"צרי" לבעלי מוגבלויות. הם בילו עימם יום פעילות שבו הכירו זה את זה ועסקו בפעילות משותפת של אריזת משלוחי מנות. תלמידי בית הספר מכרו את משלוחי המנות של בית ספר "הצרי" ב"יום המעשים הטובים".
ראויה לציון גם פעילותם של תלמידי שכבה ח' בליווי במחנכים של השכבה בקשו להירתם ליום המעשים הטובים ואספו צעצועים מבתיהם ומבתי קרוביהם ותרמו אותם לגן ילדים בבת-ים.
כל הפעילויות הללו הן חלק מהתפיסה החינוכית של בית הספר: "למידה רבודה בסביבה משתנה" אותה מוביל מנהל בית הספר מר מקס סיוון והינה חלק מניסוי פדגוגי בחסות גף ניסויים ויזמות של משרד החינוך. התפיסה דוגלת בהתכתבות אמיתית וחווייתית עם החיים האמיתיים ושילוב המציאות במהלכים הלימודיים השונים. התלמידים נחשפים למציאות המורכבת, שואלים שאלות, מהרהרים בה, עוברים תהליך לימודי מעמיק שבו משולבים ערכים מגוונים וחוזרים לסביבת החיים עם "קול אישי" או תרומה לקהילה. הפעילות הולמת את רוח ניסוי קהיל"ה שמובילה דר' רונית אשכנזי סמנכ"לית הפדגוגיה של רשת עמל, בו אנו לוקחים חלק.
ביום זה חווינו חווית נתינה מרגשת שבה למדנו שאכן: "כל אחד יכול"!!! אופי האזרחים וצביון החברה הסובבת אותנו תלויים בנו!!!
סיגל אלמי מלמן,
מובילת הניסוי הפדגוגי ורכזת תנ"ך,
בית הספר הניסויי הרב תחומי שבח מופת תל אביב
יהודית זליגמן דורי
בית הספר הרב תחומי לידיי דייויס עמל תל אביב
5 עובדות על יהודית :
1. מגיל צעיר מכוונת מטרה ידעה שהיא רוצה להיות מורה לציור
2. בשנתה הראשונה להוראה היא הייתה בטוחה שזו תהיה השנה האחרונה שלה……
3. שנת לימודים מתחלקת אצלה לשני : עד חנוכה ואחרי חנוכה .לחץ הבגרויות , אירועים בית ספרים וערבי תוצרים מעלים את הלחץ של העשייה ולאחריה היא מרגישה הקלה
4. מרכזת ואחראית על 10 מנטורים בבית הספר המובילים חדשנות פדגוגית והובלתו של בית הספר כמוביל ופורץ דרך.
5. קיבלה אישור ממפמ"ר אומנות לתוכנית חלוצי הערכה – תוכנית הערכה חלופית ל- 5 יחידות באומנות.
חוויות של יהודית מהמסע ל- HTH בסאן דייגו
אי אפשר להתעלם מהניצוץ בעיניה שהיא מדברת על החוויות שעברו עליה במסע לרשת בתי הספר HTH בסאן דייגו. יהודית חזרה לפני כמה ימים ממשלחת של רשת עמל שביקרה במהלך חופשת סוכות ברשת בתי הספר HTH והיא מספרת על חוויה אינטנסיבית שעברה שם. למרות שיהודית כבר מכירה את רוח בית הספר, ואת המתודה של PBL והיא אף מיישמת אותה במגמת האומנות עם תלמידיה מזה כמה שנים, חוויה הנסיעה רק העצימה אצלה את מה שכבר ידעה . ההשתתפות בסדנאות , הביקור בכיתות המפגשים עם המורים והמנהלים והשיחות אל תוך הלילה עם שאר חברי המשלחת גרמו לה להבין עד כמה היא צריכה להמשיך בדרך שאותה בחרה ללמד בבית הספר.
מה לקחתי מהמסע ?
1. התלמיד צריך להיות כל הזמן פעיל בשיעור- זה אחד הדברים הכי הכי חשובים . המורה צריך לפנות את מקומו בשיעור לטובת התלמיד, התלמיד במרכז פועל, חוקר ויוזם .
2. לא לפחד !!!! מרבית הזמן בכיתות המורים צריכים את השליטה בזמן מהלך השיעור המתבטאת בדרישה הבלתי פוסקת לשקט ומניעת התעסקות התלמידים בכל מיני דברים שהמורים מפרשים כהסחות דעת. יש לתת לתלמידים את היכולת לבחור במה הם רוצים לעסוק בשיעור יותר חופש בשיעורים כל עוד הם מבצעים את המטלות שלהם.
למידה משמעותית בשבילי היא :
חוויה מרוממת הנשארת בזיכרון המורה והתלמיד .
נושא הפרויקט: שירי מחאה כבסיס ליצירת אמנות מחאה
שאלה מניעה: "מה מפריע לך בחיים?"
תוצר הפרויקט : יצירת אמנות מורכבת מלוחות עץ המשלבים יצירה וטקסט: שיר מחאה עברי שנבחר על ידי התלמיד.
תחום דעת : אמנות חטיבה עליונה
כיתה: י'א
ידע ומיומנויות : התלמידים יבינו את תפקידה של האמנות כתהליך תקשורתי להעברת מסרים, התלמידים ילמדו לקרוא באופן ביקורתי דימויים חזותיים, לימוד האמנות כבסיס לפיתוח ראייה רחבה של התחום כקשור ברעיונות כלל אנושיים, הבנת האמנות כביטוי להקשר תרבותי וחברתי, אשר מהווה חלק מהקשר רחב יותר של ביטויים חזותיים המתקיימים בסביבה תרבותית.
הרגלי תודעה ולב:
"אמנות הפלסטית והשירה הם הכלים שבאמצעותם אני רוצה לגרום לתלמידים להיות מודעים ומעורבים לתופעות ואירועים בחברה הישראלית. לפתח מבט ביקורתי, ליצור דיאלוג מכבד, לגרום להעצמה אישית וקבוצתית ולשיתוף פעולה"
לאה קרמני
בית הספר הרב תחומי רמות באר שבע
5 עובדות על לאה :
1. לאה גדלה בדימונה, כבת שישית למשפחה מרובת ילדים, הוריה עלו מרומניה בשנות ה- 60. אביה היה פועל טקסטיל ואמה עקרת בית. מי שהייתה נר לרגליה וכיוונה אותה ללימודים באוניברסיטה והתפתחות אישית הייתה אחותה הבכורה רחל שהייתה בעצמה מורה ומנהלת בית ספר.
2. מגיל מאוד צעיר, לאה ידעה שהיא רוצה לעסוק בהוראה. היא למדה באוניברסיטת בן גוריון ביולוגיה ותואר שני בהוראת מדע וטכנולוגיה.
3. בעקבות השנים הראשונות בהוראה שהיו קשות ומאתגרות, הבינה שכדי להמשיך בהוראה ולשמור על תחושת השליחות היא חייבת ללמוד, להתפתח והעשיר את עצמה ככל שניתן בכלים ללמידה חדשנית ובשילוב טכנולוגיה ולעסוק בתחביבים שונים שאינם קשורים להוראה .
4. לאה היא מורה לביולוגיה וחינכה שנים רבות כיתות בחטיבה העליונה, מזה שנתיים היא מדריכה פדגוגית של סטודנטיות להוראת מדעים במכללת קיי.
5. לאה היא מנטורית של PBL ולמידה משמעותית מטעם רשת עמל. היא מנחה בבית הספר שלה ובבתי ספר נוספים בדרום.
למידה משמעותית בשבילי היא :
הביקור ברשת בתי הספר של הייטק היי בסן דייגו חידד אצלי את ההבנה של המושג "למידה משמעותית". לתפיסתי כל שינוי בעמדות, בתפיסות, באמונות של התלמיד, כל פריט ידע שנוסף למאגר הידע של התלמיד הוא תוצאה של למידה משמעותית.
מהביקור ברשת בתי הספר של הייטק היי למדתי כי ניתן וצריך להגדיר את מטרות הלמידה ולהשיגן כמעט עם כל תלמיד ותלמיד , אם כי הדרך עם תלמידים שונים צריכה לעיתים להיות שונה. מרבית התלמידים יכולים להשיג את המטרות שהוצבו בשבילו, אם רק יקבלו כל אחד את הסולם בגובה הדרוש לו ובו מספר השלבים המתאים לצרכיו.
התלמיד לומד באופן משמעותי אם הוא פעיל בתהליך הלמידה, ואם הנושא הנלמד מתקשר לחיים האמתיים שלו מה שמעניק רלוונטיות ללמידה.
הטכנולוגיה מאפשרת השגת מיומנויות של למידה משמעותית כגון עבודת צוות, מיומנויות פרזנטציה ועוד ולכן אני משלבת שימוש בטכנולוגיה לעיתים קרובות.
למידה משמעותית בשבילי היא :
למידה משמעותית בעיני, היא למידה שבמהלכה מתרחש שינוי אצל התלמיד!
דוגמה לכרטיס פרויקט בביולוגיה:
דוגמאות לפרויקטים נוספים שלאה מנחה בבית ספרה:
אמל מחרז פלאח
בית הספר הרב תחומי כיסרא סמיע
5 עובדות על אמל:
1. אמל גדלה בכפר סמיע , בת בכורה, יש לה שתי אחיות ושני אחים, הוריה של אמל קרובי משפחה ילידי הארץ מכפר סמיע, אביה נהג משאית ואמה עקרת בית. מי שהייתה נר לרגליה וכיוונה אותה ללימודים באוניברסיטה והתפתחות אישית היו ההורים התומכים והמעודדים שלה שהגאווה במבט שלהם זה מה שמרגש ומוביל אותה.
2. מגיל מאוד צעיר, אמל ידעה שיש לה השפעה ויכולת הובלה וצורך לממש את עצמה ואת חלומה, החלום של אמל כל הזמן ועד היום עוסק בהוראה, התשוקה של חייה זו הוראה
3. השנים הראשונות בהוראה שהיו מאתגרות ומלמדות עבור אמל, הבינה שהניסיון יכול לתת לה להוביל , הניסיון יכול לאפשר לה ללמוד וללמוד, האמינה שקבלת האחר בכלל והידע החדשני בפרט יכול לקדם אותה להתפתח , היא מאמינה שיחד אפשר הכל , מעצימה את עצמה כל הזמן לא רק בהוראה וכל זה בכדי לקבל כלים לעצמה ומסרים שהיא יכולה להעביר ולהשפיע.
4. אמל היא מורה להיסטוריה ומורשת דרוזית מחנכת בחטיבה העליונה, מאמינה בילדיה וביכולות של כל אחד מהם ומתייחסת אליהם באופן אישי, הייתה מדריכה ארצית לבתי ספר דרוזים וצ'רקסיים במקצוע ההיסטוריה בנושא למידה משמעותית והערכה חילופית. כיום היא עושה קורס מנהלים במכללת אורנים דרך אבני ראשה כי היא מאמינה שהמציאו אותה בכדי להוביל ולהשפיע ולהוביל את החברה בכלל ואת האחד /ת בפרט למצוינות דרך חינוך ומשמעות.
5. אמל היא מנטורית של PBL ולמידה משמעותית מטעם רשת עמל. היא מנחה בבית הספר שלה ובבתי ספר נוספים בצפון. ביקרה בסאן דייגו בבתי ספר הייטק היי וחזרה עם המון השארה .
למידה משמעותית בשבילי היא :
הביקור ברשת בתי הספר של הייטק היי בסן דייגו חידד אצלי את ההבנה של המושג "למידה משמעותית".
למידה משמעותית בעיני:
" כשיש משמעות לא צריך להתעסק בבעיות משמעת"
" למידה משמעותית כרטיס הצלחה של כל תלמיד"
" מהלך שמוביל לשינוי ושיפור אצל כל תלמיד"
"למידה משמעותית מתעסקת במגוון אפשרויות שמאפשרות לחשיבה אחרת"
אין ספק כשהתלמיד עובר חוויה בלמידה ובבית הספר ומרגיש כיף ונחת הוא יכול להגיע רחוק בעולם ויכול לעצב את האישיות שלו אחרת…
הדבר הכי משמעותי שעברתי שם הוא בקסם של היחס האישי בין תלמיד לתלמיד ובין מורה לתלמיד , בין הכל להכל, היחס הזה מוביל את בית הספר למקום שהוא רוצה להיות בו, הגיבוש והאחדות מסמלת שם אחריות ורצון..
אנחנו מודעים לדברים , מבינים אותם, אך לא מובילים בהם, למה ? זו עוד שאלת קסם שתאפשר מליון תשובות …
המשאבים שיש לנו (טכנולוגיה, לוחות אינטראקטיביים עבודת צוות, מיומנויות, אותנטיות) מגדירה עבורנו את המטרה העילאית שלנו בחינוך והיא :
הובלת התלמיד ממצב מצוי למצב רצוי שבו יוכל לנהל חיים מלאים אחרי הבית ספר …
בלמידה משמעותית ניתן לתת משמעות לחיים, משמעות לרגע, משמעות לתפקיד ולצורך של כל אחד מאיתנו, כי בלמידה משמעותית המורה עובר תהליך יחד עם התלמיד שיוכל לשנות תפיסות עולם…
דוגמאות לעשייה של המורה אמל בבית הספר: