מגזין עמל במלחמה

תלמידי עמל בחזית ההסברה

במאמץ ההסברתי של ישראל, שהתברר כאחד הכלים החיוניים לעתידה של מדינת ישראל, נטלו חלק רבים וטובים; אנשי ציבור, מנהיגים מקומיים, ידוענים ואזרחים רבים, ובהם גם תלמידי בתי הספר של רשת עמל. "ראינו את סערת הרגשות שבה נמצאים התלמידים והחלטנו לנתב אותם לעשייה", אומרת רפאלה בלס, מנהלת פרויקטים ופיתוח תוכן ברשת.

מתחילת המלחמה השתתפה רשת עמל באין ספור פעילויות למען המדינה בשעתה הקשה, ולא נרתעה מאף אתגר, אפילו לא מהקושי שהתגלה במאמץ ההסברתי של ישראל בעולם – אולי אחת מנקודות התורפה שהתגלו במלחמה האחרונה. במסגרת זו, השתתפו תלמידי בתי הספר של רשת עמל בתחרות שבה עיצבו עשרות כרזות בעזרת כלי בינה מלאכותית. "בתחילת המלחמה הרגשנו שמשהו חסר בהסברה הישראלית בעולם", מסבירה רפאלה בלס. "לכן, אני ואורית להב, מנהלת תחום טכנולוגיה חינוכית, החלטנו להצטרף לעשייה הלאומית". ביוזמה מקורית החליטו השתיים למנף את החלטת הרשת להכניס לתוכנית הלימודים את לימודי הבינה המלאכותית (AI) ולשלב אותה במאמצי ההסברה.

כחלק מהתחרות זימנו להב ובלס מפגש וובינר עם אביתר אדרי, מומחה בינה מלאכותית ומייסד מגזין Lets AI, שהעניק לתלמידים דגשים חשובים לעבודה. "הוא נתן להם עצות בשיווק ובפרסום, הסביר להם מתי להגיב לפוסטים אנטי-ישראלים שהם רואים ברשת ומתי לשתוק". התחרות נסובה סביב ארבעה נושאים מרכזיים; הראשון, "העלאת המורל" – תקווה, תמיכה ועידוד HOPE; השני, חזרתם הביתה של החיילים והחטופים HOME; השלישי, "המערב הוא הבא בתור" THE WEST IS NEXT; והרביעי, "חמאס הוא דעאש" – HAMAS IS ISIS, וניתנה קטגוריה נוספת – 'אחר'.

"כל בית ספר עשה דברים קצת אחרים עם התחרות", מספרת בלס. "למשל, בית הספר הרב תחומי למדעים ולאמנויות בחדרה, לקח את התחרות למגמת האמנות. כמעט כל התלמידים יצרו עבודות. קיבלנו מהם כ־20 כרזות", אך המשותף לכולם היתה התחושה שאי אפשר לשבת בשקט, חייבים לנתב את כל הרגשות השליליים לעשייה פרו-אקטיבית. את התוצאות תוכלו למצוא בגלריה המרהיבה שלפניכם!

במקום הראשון בתחרות זכתה הכרזה של שירה ולדמן, תלמידת כיתה י' מבית הספר בחדרה – כרזה שנקראת "זה לא כל כך פשוט להיות כאן ילד". "רציתי לייצג בעבודה שלי את הילדים בעוטף עזה", כתבה ולדמן. "הילדים שבמקום לחוות את הילדות שלהם, התהפכה עליהם המציאות בבת אחת, והם נאלצו להתפנות מהיישוב שלהם בזמן שביתם נהרס על ידי ארגון טרור רצחני. המשפט שהצמדתי לכרזה – 'זה לא כל כך פשוט להיות כאן ילד', לקוח מתוך שיר שהשתתף בפסטיגל בשנת 1997, ולמרות שעברו כ־25 שנים מאז, הוא עדיין נכון ורלוונטי".

ליאם דוידוב סהר יעקב – greetings from Iran

עדי בוכמן

במקום השני זכתה הכרזה של סהר יעקב וליאם דוידוב, תלמידי כיתה י' ברב-תחומי עמל הולץ חיל האוויר – כרזה שנקראת "The West is Next – Greetings from Iran". "בחרנו בסמל אירופאי מערבי ידוע ומוכר לכל – מגדל אייפל", כתבו הזוכים. "צבענו אותו בצבעי דגל איראן (ירוק, לבן ואדום) כדי לבטא את ידה הארוכה, ומיקמנו אותו בין המסגדים. לצורך הכיתוב, בחרנו בפונט אוריינטלי המציג אותיות באנגלית בסגנון המזכיר כתב ערבי".

במקום השלישי זכתה הכרזה "Me too – Unless you are a jew", של עדי בוכמן מכיתה י"א ברב תחומי עמל למדעים ואמנויות חדרה. "בחרתי למקד את העבודה שלי בנושא אונס ופגיעות מיניות", הסבירה בוכמן. "במיוחד עכשיו בתקופת המלחמה, תקופה מלאת חוסר ודאות ותהייה, חשוב לי להעלות את הנושא למודעות. המחשבות והחששות על מה קורה עם הנשים, הגברים והילדים שנמצאים כרגע בשבי חמאס, אינם מרפים. כשבחרתי נושא כל כך רגיש לעבודתי, היה לי חשוב להעביר אותו בצורה ברורה וחזקה, גם אם זה אומר שיהיה עלי להיות קצת בוטה בתוצאה. אונס זה דבר בוטה. כואב לי לשמוע על הסיפורים והזוועות שהחטופים והחטופות עברו ולראות את הסרטונים האיומים שפורסמו. יצרתי את הכרזה הזו כדי להזכיר לכולם לא לשכוח את הזוועות שעברו, מגיע להם שישמעו את קולם, שיוציאו אותם מהגיהנום בעזה. כמו שכתוב בכרזה – העולם מקשיב בתשומת לב לסיפורי זוועות, פרט לזה שלנו. אנחנו פה כדי לעמוד ביחד כעם אחד, לעמוד על שלנו ולא לשתוק. BRING THEM HOME".

במקום הרביעי, חביבת הקהל, זכתה הכרזה "אם אמות לעולם לא תדעו זאת", שעיצבו סופי פניקשוילי מכיתה י"א ואוראל וקנין מזור מכיתה י' בקמפוס למקצועות התעופה עמל רמת דוד. את הכרזות המטלטלות ומשמעותיות, ביקשו בלס ולהב לשלב בפעילות ההסברה של ישראל. "שוחחנו עם גורמים שעוסקים בנושא", אומרת בלס. "אבל הם טענו שלפי מדיניות ההסברה, אסור להשתמש בחומרים מבוססים AI, כדי שלא להשאיר אפילו בדל של ספק שעשו איזושהי מניפולציה על החומר". למרות זאת, החליטו השתיים להמשיך להשתמש בכרזות שהתלמידים הכינו וערכו סרטון שמעיר לחיים את הכרזות באמצעות מחוללי וידאו של בינה מלאכותית. "הסרטון ממחיש את המסר האקטיבי של תלמידי עמל מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים בחזית ההסברה של ישראל".

בתיה כץ, סמנכ"לית וראש מינהל פדגוגיה, ברכה על התחרות: "אני רואה חשיבות רבה במעורבות הגבוהה של התלמידים והתלמידות בחזית ההסברה של מדינת ישראל בימים קשים אלו. מברכת את התלמידים על רצונם ויכולתם הגבוהה לשלב כלים טכנולוגיים לטובת מטרה ערכית בעלת חשיבות ממעלה ראשונה! יישר כוח גדול לכל התלמידים ובתי הספר המשתתפים!"

שירה ולדמן, הרב תחומי חדרה זה לא כל-כך פשוט להיות כאן ילד

שירה ולדמן, הרב תחומי חדרה זה לא כל-כך פשוט להיות כאן ילד