כנס תוצרים ארצי רשת עמל

תוצר – מוצר – אוצר – כנס תוצרים שנתי ברשת עמל

מהי למידה משמעותית אם לא למידה המבוססת על חקר, בתהליך אישי או קבוצתי, בהנחייה מקצועית של צוות מיומן ובלמידה והוראה אשר הופכות משמעותיות כאשר התלמיד פעיל, חוקר ומוצא משמעות בתהליכי הלמידה? בהפנינג פדגוגי רב משתתפים, שהקיף את כלל בתי הספר של עמל, הציגו תלמידים ומורים תוצרים מסוגים שונים, פרי תהליכי למידה והוראה שהתקיימו בכל בתי הספר. המשותף לכולם היה שכל התלמידים עברו תהליך של חקר. חלקם סביב בעיה ותהליך מציאת הפתרון שלה, ואילו חלקם סביב תחומי תוכן מרתקים, רב תחומיים ובינתחומיים. התלמידים הציגו ביריד של הצלחות את תוצרי החקר שלהם בתחום המדעים, בתחומי האמנות, לימודי תנ״ך, ביולוגיה, מציאות מדומה, לימודי חלל וכן טקסטים של פואטרי סלאם באנגלית, יצירת מחול ייחודית של קהילת העבריים מדימונה ו"לילה לבן" שנגע בערכים "ייחוד-אחדות ורב תרבותיות" בבית הספר הרב תחומי הולץ חיל האוויר.

המגוון והעושר של תחומי החקר כשלעצמם היו מרשימים ביותר. מדברי המנהלים והמורים :  "הצגת ה- TED: הייתה מרתקת, המגוון מעורר השראה וגאווה. תערוכת התוצרים: תוצרים מרשימים מאוד."
קראו עוד

 


כנס המדעים הראשון של עמל

כנס מדעים ארצי גדול וייחודי מסוגו, נערך ע"י קבוצת עמל ב-30.1.19 באשכול הפיס של בית הספר הרב תחומי עמל חדרה. הכנס נערך תחת הכותרת "חזית המדע", במעמד מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני, סמנכ"ל פדגוגיה בעמל ד"ר רונית אשכנזי, מפמ"רית ביולוגיה במשרד החינוך ד"ר אירית שדה ומפמ"רית ביוטכנולוגיה במשרד החינוך יהודית דסקלו. השתתפו בו מאות תלמידים מבתי ספר רב תחומיים של עמל מכל הארץ במגמות: כימיה, ביוטכנולוגיה, ביולוגיה, מדעי הרפואה ופיזיקה. כמו כן הגיעו מורים רבים למדעים ומנהלי בתי ספר.

כיצד מהנדסים רקמה?
אורחת מרכזית בכנס הייתה פרופ' מרסל מחלוף, דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון, אשר הרצתה בנושא: "כיצד מהנדסים רקמה". פרופ' מחלוף הנה מדענית ישראלית מעוררת השראה, אשר נבחרה להדליק משואה בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות ה-70 למדינת ישראל. היא פרופסור להנדסת ביוטכנולוגיה והנדסת מזון, המפתחת בין היתר אמצעים לטיפול במחלת הסרטן ולהנדסת רקמות.

קראו עוד


בוקר חגיגת תוצרים ברשת עמל

מי שלא היה בכנס התוצרים החגיגי של רשת עמל בהשתתפות בתי הספר של הרשת מכל רחבי הארץ: מנהלים, מורים מובילים ותלמידים, שהציגו, שיתפו, למדו בעיקר קיבלו השראה זה מזה – לא ראה חגיגה מימיו. הכנס החגיגי של רשת עמל שמובילה את נושא החדשנות והיזמות בבתי הספר השונים, הפך למסורת של ממש שכולם מצפים לו בכיליון עיניים. מפגש רב תרבותי של אנשי חינוך ותלמידים מכל המגזרים המרכיבים את פסיפס החברה הישראלית כיום, יהודים, חילונים, דתיים, ערבים, דרוזים, בדואים ונוצרים.

מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני: "היה לנו יום מקסים, יצירתי ומלא עוצמה. האירוע היה מרתק, מרגש ויוצא דופן. הרעיונות שהוצגו, מהווים בהחלט מקור השראה גם לאחרים להיות חלק מפדגוגיה חדשנית, אקטיבית ומאתגרת. זהו חלק ממהלך אסטרטגי רחב היקף, שבמרכזו העיקרון שהלמידה חייבת לבוא מתוך רצון לחקור ומחיבור לחיי היום יום של התלמיד.  יש לנו במה להתגאות. ההוראה והלמידה החדשנית נושאת פירות מדהימים. זוהי פריצת דרך ענקית וחשובה מאוד שמציבה אותנו במקום אחר לגמרי במפת מערכת החינוך.  תודה לגרי ג'ייקובס מייסד הייטק היי שהגיע במיוחד לכבד אותנו וליעקב שניידר מוביל קהילת HTH  בישראל". קראו עוד


חגיגת פדגוגיה חדשנית בדימונה

החודש התקיים בדימונה כנס תוצרים חגיגי, שבו הציגו בתי הספר התיכוניים בעיר את העשייה הפדגוגית העשירה בבתי הספר. בכנס התקיימה תערוכת תוצרים של למידה משמעותית רב-תחומית, ומעורבות בקהילה, שהיתה שיאו של תהליך קידום הלמידה המשמעותית בעיר דימונה.
במהלך הכנס, הציגו התלמידים הנרגשים פרויקטים נבחרים בסגנון 'טד'. בכל בתי הספר התיכוניים בעיר: ליהמן, אפלמן, זינמן, אחווה ומח"ט תנופה, מתקיימת מזה מספר שנים, למידה מבוססת פרויקטים (PBL) בהובלת מנחים פדגוגיים שהכשירה רשת עמל. בנוסף להנחיה, שמועברת על ידי צוות מנטורים של רשת עמל, התקיימו במשך dimona1השנה שני כנסים משותפים למורים ותלמידים, שסייעו ללמידה ולחידוד מאפייני הלמידה המשמעותית. התלמידים עסקו בחקר רב-תחומי של דילמות ובעיות שונות בחברה הישראלית ובעיר דימונה, הציעו פתרונות משמעותיים ופעלו למען הקהילה. בין התוצרים המרשימים שהוצגו בכנס, נמנו חדרי בריחה במדעים ובלשון "תיבת האוצרות של ארכימדס" ו"לברוח אל הפועל", הפיכת כיכרות העיר דימונה למוזיאון אינטראקטיבי המציג את ההיסטוריה של העיר דימונה באמצעות מסלול תיירות סלולרי, סיורים מודרכים בעיר, תערוכה אינטראקטיבית בנושא השואה, מדריכים לשימוש נבון בחשמל ועוד. מרשימה ומרגשת הייתה תרומתם של תלמידים מבתי הספר השונים לאנשים עם צרכים מיוחדים: גן שעשועים מונגש, בר מים המונגש לשימושם של אנשים כבדי ראייה, והעצמתם של תלמידים צעירים בעלי צרכים מיוחדים.
קראו עוד


עם הצלחה לא מתווכחים: כנס ההייטק-היי הגדול של קהילת עמל

השבוע, נערך בחדרה כנס שנתי מרשים, שבו הוצגו תוצרי הלמידה החדשנית של עמל, באמצעות תערוכה, הרצאות תלמידים קצרות בסגנון TED וסדנאות מומחים שהגיעו מקהילת HTH בסן דייגו. הכנס הדגים כיצד מורים מתחברים לתשוקה שלהם והופכים למעצבי למידה. היתה זו חגיגה לעיניים ולאוזניים – מגוון תוצרים של שנת לימודים פורייה שבה עבדו יחדיו תלמידים ומורים, בחרו נושא וחקרו אותו מכל היבטיו. התוצרים הדגישו את הקשרים האישיים המשמעותיים שנרקמו בין המורים לתלמידים ולמעגלי הקהילה שבה עבדו. בניסוי הקהילתי ברוח הייטקהיי, משתתפים תריסר בתי ספר מעמל: חדרה לאמנויות ולמדעים, ל"ד ת"א, שבח מופת ת"א, הולץ חיל האוויר, פ"ת ב', נהריה למדעים, כסרא סמיע, צפת ע"ש בגין, עמק חרוד, באר שבע רמות, כסייפה אל פארוק ומח"ט רעות. לניסוי הקהילתי הייחודי בעמל, שותפים גף ניסויים של משרד החינוך וקהילת ידידי הייטק היי בישראל. קראו עוד