"חיל ההנדסה" כלל יחידות צבא קטנות וגדולות, שטיפלו במקצועות שונים, משרטוט מפות והסוואה ועד בנייה וסוורות. יחד עם חיל הטכנאים (R.E.M.E) וחיל הציוד והחימוש (R.A.O.C) הגיע מספר המתנדבים היהודים ששירתו בו ל- 5000 איש. למפקד חיל המהנדסים המלכותי במחנה השביעי נתמנה בריגדיר פ. קיש, איש ארץ-ישראל ונאמן התנועה הציונית, שנפל בעת מילוי תפקידו בטיהור שדה מוקשים בתוניסיה.

מבין יחידות חיל ההנדסה היהודיות ראוי להזכיר את פלוגת האומנים 739, שהקימה ביצורים במזרח התיכון ובאיטליה וצורפה בסוף ימי המלחמה ל"חטיבה היהודית הלוחמת".
פלוגה מקצועית מיוחדת של "סולל בונה" הוקמה במסגרת "חיל ההנדסה". המשימה הראשונה שהוטלה עליה היתה בניין נמל בשפך הדרומי של תעלת סואץ. שביתת הנשק מצאה אותה בהקמת גשר שנהרס בהפצצה בצפון איטליה. בחודש מאי 1942 הוקמה פלוגה עברית לחשמלאות ולמכונאות )פלוגה 544(. היו בה מהנדסים ובעלי מלאכה ותיקים ב- 24 מקצועות שונים, ועמהם צעירים שהתגייסו כפועלים פשוטים וכשוליות ועברו קורסים במקצועם במסגרת היחידה. עם התקדמות הצבא הבריטי לעבר לוב, הוטל על היחידה להפעיל מחדש מאות קילומטרים של קו המים, שהאויב חיבל בו בעת נסיגתו.
במסגרת חיל ההנדסה פעלה גם פלוגת הסוורים 1039 ובה כ- 500 איש. גרעין הפלוגה – מפליטי הנסיגה הבריטית מיוון. הם אומנו בחיפה בעבודות נמל ונשלחו לאחר מכן להקים נמל במפרץ עקבה. מעקבה הועברו הסוורים לטוברוק ומשם לטריפולי, אליה הגיעו יום לאחר כיבושה על-ידי צבאות בעלות-הברית. הכניסה לנמל הייתה חסומה באניות טבועות, ועבודת הפריקה התנהלה בחלק המזרחי-צפוני של הנמל. אנשי היחידה לקחו חלק במצעד הניצחון שנערך בעיר. ואליה התכוון צ'רצ'יל במברקו למפקד הנמל בפברואר 1943: "הגד להם בשמי שהם פורקים היסטוריה".
פלוגת ההסוואה שהוקמה בקיץ 1942 השתתפה שנה לאחר מכן בפעולת הסוואה רחבת ממדים, שמטרתה היתה להסיח את האויב מכוונת בעלות-הברית לפלוש לסיציליה ולאיטליה. בסביבות טוברוק היה על היחידה לביים הכנות לפלישה מדומה לכיוון כרתים ויוון. תפקידים דומים מילאה היחידה בעת המלחמה באיטליה.
מחלקת המיפוי והשרטוט המפות (פלוגת המדידה הארץ-ישראלית 524) מנתה כ- 180 איש ופעלה בכל ארצות הים התיכון. יחידות מיוחדות הכינו מפות לקראת הפלישה לאיטליה וסיפקו מפות לפרטיזנים ביוון וביוגוסלביה.
מקור: קיצור תולדות ההגנה, ההוצ"ל משה"בט, עמ' 360